علل ریزش مو در دوران کرونا

اشتراک گذاری

طی دو سال اخیر که جهان درگیر ویروس کرونا شده است، پزشکان شاهد افزایش چشمگیر بیمارانی هستند که به طور غیرعادی دچار ریزش مو پس از کرونا شده‌اند. پزشکان معتقدند که استرس‌های فیزیکی و عاطفی که همراه با بیماری کرونا به سراغ افراد می آید در ابتلا به نوعی از ریزش موی برگشت‌‌پذیر به نام تلوژن افلوویوم TE تاثیرگذار است. در این مطلب از سایت کلینیک تخصصی مو سحر، سعی داریم تا ریزش مو بعد از کرونا را مورد بررسی بیشتری قرار دهیم.

 

گزارش‌های افراد بهبودیافته از کرونا نشان داده است که ریزش موی ناشی از ابتلا به کرونا به‌صورت ریزش موی تلوژن افلوویوم رخ می‌دهد.

در واقع این نوع از ریزش مو ناگهانی و دسته‌ای بوده و فرد را در هنگام شانه زدن و دوش گرفتن با ریزش توده‌های بزرگی از مو مواجه می‌کند. اکثر افرادی که دچار این نوع از ریزش مو می‌شوند، ریزش مو را به صورت محسوس پس از گذشت چندماه از یک رویداد تجربه می‌کنند.

در واقع این ریزش مو سبب از دست دادن تقریبا نیمی از موهای سر شده و می‌تواند ۶ تا ۹ ماه به طول بینجامد. سپس بعد از پایان این دوره، رشد مجدد موهای از دست رفته اتفاق می‌افتد. در ادامه تعدادی از علل ریزش مو پس از کرونا را بررسی خواهیم کرد:

تب شدید و بالا رفتن دمای بدن

یکی از عواملی که در بروز ریزش موی TE تاثیرگذار است، ابتلا به یک بیماری حاد همراه با تب شدید می‌باشد. همانطور که می‌دانید یکی از اصلی‌ترین علائم بیماری کرونا نیز تب شدید است. همین موضوع می‌تواند یک دلیل اصلی برای ریزش موها پس از بهبودی کرونا باشد.

 

استرس و اضطراب

یکی دیگر از عوامل محرک ریزش موی تلوژن افلوویوم استرس و اضطراب است. مطمئنا از زمانی که این بیماری شیوع پیدا کرده است، استرس و اضطراب یکی از عواملی بوده که هر لحظه زندگی افراد را در بر گرفته است. فشارهای قرنطینه و عدم ارتباط با دیگران در ایجاد این استرس بی‌تاثیر نبوده است. به علاوه اینکه افرادی که به بیماری کرونا نیز مبتلا می‌شوند در طول پروسه این بیماری استرس بسیاری را متحمل می‌شوند. همین موضوع باعث تحریک موها و ریزش مو می‌شود.

 

ضعف بدن

در واقع زمانی که یک عامل استرس‌زا مانع رشد موها شده و آن‌ها را وارد مرحله استراحت یا تلوژن کند، تلوژن افلوویوم اتفاق می‌افتد. در این مرحله موها برای چندماه استراحت می‌کنند و برای رویش مجدد و خارج شدن از این حالت نیازمند یک منبع مغذی و قوی هستند. از آن جایی که در دوره ابتلا به کرونا، شخص دچار ضعف بدنی شده و نیازمند زمان کافی برای برگرداندن قوای از دست رفته خود می‌باشد، نیروی لازم برای رشد مجدد موها فراهم نشده و فرایند ریزش مو پس از کرونا اتفاق می‌افتد.

چگونه ریزش موی بعد از کرونا را کنترل و درمان کنیم؟

تغذیه مناسب و شیوه نگهداری و آرایش موها می‌تواند تاثیر مفیدی در تقویت و بازگشت موهای از دست رفته داشته باشد. بنابراین بهتر است در جهت مراقبت صحیح از موهای خود استفاده از کش موهای تنگ و استفاده از مدل دم اسبی را به حداقل رسانید. همچنین بهتر است تا در زمان شانه زدن موها این عمل را با ملایمت انجام دهید.

قرار دادن موها در معرض نور خورشید و مصرف ویتامین D را فراموش نکنید. چرا که این ویتامین سبب حفظ سلامت مو، تقویت فولیکول‌ها و رشد مجدد موهای از دست رفته می‌شود. این ویتامین که در مواد غذایی مختلفی از جمله ماهی، قارچ، غلات، آب‌پرتقال و شیر کم‌چرب وجود دارد، یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی برای رشد موها و حفظ استحکام و زیبایی آن‌ها است.

همانطور که می‌دانید آمینواسیدهای تشکیل‌دهنده کراتین که پروتئین اصلی سازنده مو است، تاثیر بسیاری در سلامت و رشد موها دارند. از آن جایی که بدن قادر به ساخت این آمینواسیدها نیست، می‌تواند با مصرف موادی از جمله کلم بروکلی، شیر، مرغ، جوانه گندم، سفیده تخم‌مرغ و سبزیجات دارای برگ سبز، آمینواسیدهای مفید برای موها را به آن‌ها برسانند. مصرف این مواد غذایی باعث تقویت موها شده و شدت ریزش موها پس از کرونا را کاهش می‌دهد.

 

 

راهکارهای پزشکی برای درمان ریزش موها

راهکار هایی که ذکر کردیم، روش‌هایی موثر برای درمان ریزش موها در طولانی مدت می‌باشند. همواره بسیاری از افراد به دنبال راهکارها و روش‌هایی هستند که در مدت زمان کوتاه‌تری معضل ریزش مو را درمان کند. در ادامه این بخش به بررسی تعدادی از این راهکارها می‌پردازیم:

 

 

  •    درمان‌های دارویی مانند هیرویت

هیرویت دارویی حاوی انواع ویتامین‌های B1، B2 و B3 می‌باشد که به‌صورت قرص‌های خوراکی عرضه شده و در بهبود ریزش موها تاثیرگذار است. این دارو همچنین به علت دارا بودن مقادیر بالایی از آهن، سبب بهبود فرایند خون‌رسانی به موها شده و ریشه و ساقه آن‌ها را تقویت خواهد کرد.

توجه کنید که درمان‌های دارویی برای ریزش موها بایستی تحت نظر پزشک انجام گیرند. پزشکان معمولا مصرف داروی هیرویت را روزی یک بار قبل از صبحانه و همراه با مصرف آب فراوان تجویز می‌کنند.

داروهای ماینوکسیدیل، فیناستراید و بیوتین نیز از دیگر داروهای مفید برای درمان ریزش موها هستند. معمولا از آن جایی که داروی فیناستراید بر روی هورمون‌های مردانه تاثیر می‌گذارد، برای درمان ریزش مو در مردان تجویز می‌شود. در حالی که داروی ماینوکسیدیل هم برای خانم‌ها و هم برای آقایان تجویز می‌شود.

 

  •       مزوتراپی مو

مزوتراپی مو که در کلینیک تخصصی سحر نیز انجام می‌گیرد، یک روش جدید برای درمان معضل ریزش مو است که طی آن ترکیبی از مواد مغذی مناسب برای مو به درون پوست سر تزریق می‌شوند. این مواد ریشه و پیاز مو را تقویت کرده و سبب کاهش ریزش مو پس از کرونا می‌شوند. این روش، شیوه‌ای مطمئن و تاثیرگذار برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه است و می‌توان از آن در سنین مختلف استفاده کرد.

 

 

ما در کلینیک زیبایی پوست و موی سحر، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده خدمت‌رسانی به زیباجویان هستیم. کارشناسان ما در تلاشند تا با ایجاد آگاهی کامل و رفع نگرانی‌های شما، بهترین راهکارهای درمانی را در اختیارتان قرار دهند. جهت مقایسه عکس‌های قبل و بعد از درمان ریزش مو به بخش گالری مراجعه کنید.

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)