دلایل ریزش مو در آقایان

اشتراک گذاری

 

به طور معمول افراد روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ عدد از تار موهای خود را از دست می‌دهند. که این میزان طبیعی بوده و قابل توجه نیست؛ زیرا به طور همزمان موهای جدیدی در حال رشد هستند. اما زمانی که موهای جدید جایگزین موهای از دست رفته نشوند، می‌گوییم ریزش مو اتفاق افتاده است.

الگوی ریزش موی مردانه، شایع‌ترین دلیل ریزش مو در مردان است که به علت افزایش حساسیت به هورمون دی هیدروتستوسترون DHT اتفاق می‌افتد. تحقیقات نشان می‌دهد که از هر ۲ مرد، یکی از آنها تا سن ۵۰ سالگی ریزش مو را حتی به میزان اندک تجربه می کند. اما در صورتی که استعداد ژنتیکی ریزش مو را داشته باشید این عارضه می‌تواند در سن کمتری به سراغ‌تان بیاید.

اگر سن شما کمتر از ۵۰ است و تار موهای خود را به طور مکرر روی بالشت، در حمام و یا حتی بر روی لباس‌های خود می‌یابید، سریعا به یک متخصص مجرب مراجعه کنید. به‌خصوص اگر احساس می‌کنید خط رویش موهایتان بالاتر رفته است، این را یک نشانه جدی بدانید؛ چرا که در صورت پشت گوش انداختن، موهای خود را به سرعت از دست خواهید داد. در ادامه دلایلی را که مسبب ریزش مو در آقایان هستند بررسی خواهیم کرد.

 

شوره

زمانی که پوست‌های مرده کف سر جدا شوند می‌گوییم فرد مبتلا به شوره سر شده است. معمولا افراد با مشاهده پوسته‌های سفید رنگ روی شانه‌های خود متوجه ابتلا به این بیماری می‌شوند.

در واقع ۴۰ درصد از آقایان مبتلا به شوره هستند. ابتلا به شوره سر از تغییرات و اختلالات هورمونی و تولید بیش از حد چربی توسط پوست منشا می‌گیرد. اگر زمان را غنیمت بشمارید شوره سر به راحتی برای شما قابل درمان و التیام خواهد بود و می‌توانید پرپشتی و رشد مجدد را به موهای خود بازگردانید.

 

کم کاری تیروئید

با وجود این که این عارصه در زنان متداول‌تر است، در مردان نیز می‌تواند افزایش وزن، خستگی، اختلال در تمرکز، افسردگی و ریزش مو را به همراه داشته باشد. به گونه‌ای که به طور واضح نازک شدن موها و کندی سرعت رشد آن ها را متوجه خواهید شد.

در صورتی که دچار این علائم شده‌اید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی آزمایش هورمونی، ابتلا و یا عدم ابتلا به این بیماری رامتوجه شوید.

 

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است که طی آن سلول‌های پوست دچار تغییر شده و به شکل فلس‌های ضخیم و سفید رنگ روی پوست کف سر ایجاد می‌شوند. پسوریازیس به چند شکل مختلف می‌تواند سبب ریزش مو در آقایان و خانمها شود. مثلا از آن جایی که این بیماری سبب ایجاد خارش شدید می‌شود، خاراندن کف سر می‌تواند به تدریج سبب افزایش ریزش مو شود. و یا کندن فلس‌ها و ایجاد زخم و خونریزی می‌تواند تشکیل اسکار را به دنبال داشته باشد که احتمال رویش مو در آن منطقه را به حداقل می‌رساند.

از آن جایی که اتو و سشوار سبب گرم شدن ناحیه کف سر و افزایش خارش می‌شوند، توصیه می‌شود برای کاهش خارش پوست سر و کاهش ریزش مو استفاده از این ابزار ها را به حداقل رسانید.

 

همچنین قرار دادن حوله سرد بر روی ناحیه آسیب دیده و استفاده از شامپوهای مخصوص می‌‎‌تواند به التیام این عارضه کمک کند. در موارد حادتر نیز، متخصص پوست پس از بررسی و معاینه ناحیه آسیب‌دیده با تجویز داروهای خوراکی، پماد و کرم‌های موضعی به کنترل این بیماری کمک می‌کند.

با وجود اینکه این بیماری و عوارض جانبی آن به طور کامل قابل درمان نیست، اما با عمل به توصیه‌های پزشک می‌توان تا حد زیادی آن را کنترل نمود.

 

کرم حلقه‌ای

کرم حلقه‌ای در واقع یک نوع عفونت قارچی است که سبب ایجاد تکه‌هایی قرمز بر روی پوست سر می‌شود. این عارضه در هر نقطه‌ای از بدن می‌تواند ایجاد شود. اما اگر بر روی ناحیه سر و یا ریش ایجاد شود می‌تواند ریزش مو در آقایان این نواحی را به دنبال داشته باشد. در این حالت پزشک با تجویز داروهای ضد قارچ سبب التیام ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. پس از درمان نیز در عرض کمتر از ۱ سال موهای ناحیه آسیب دیده مجددا رشد می‌کنند.

 

رسیدگی بیس از حد به استایل روزانه

اگر موهای بلندی دارید، دم اسبی بستن و کشیدن موها می‌تواند سبب تضعیف فولیکول‌ها و کاهش حجم مو شود. همچنین استفاده مکرر از مواد شیمیایی مثل وکس و ژل و ابزارهای حرارت مستقیم مو می‌تواند سبب تضعیف بدنه مو و شکنندگی و آسیب پذیری آن شود.

از آن جایی که استفاده از ترکیباتی مثل پلی اتیلن گلیکول و الکل می‌تواند در شکنندگی و ایجاد خشکی در موها تاثیرگذار باشند، جهت حفظ سلامت مو استفاده از محصولات بر پایه آب توصیه می‌گردد.

 

رنگ کردن موها

به طور معمول رنگ مو دارای ترکیباتی است که می‌تواند خطر ریزش مو را افزایش دهد. از آن جایی که حدود ۷ درصد از آقایان موهای خود را رنگ می‌کنند، جمعیت قابل توجهی از آقایان آسیب به مو از این طریق را تجربه می‌کنند. بهتر است برای جلوگیری از این عارضه هرچند ماه یک بار موهای خود را رنگ کنید تا این فاصله زمانی از تضعیف فولیکول‌های مو جلوگیری کند.

 

یافتن علت بروز یک بیماری می‌تواند در بسیاری از موارد مسیر درمان را کوتاه تر و سریع‌تر کند. مثلا در مواردی که فرد از اختلالات هورمونی مثل اختلال در عملکرد غده تیرویید رنج می‌برد، مراجعه به متخصص غدد و کنترل بیماری مرتبط با تیرویید حرف اول را می‌زند.

ما در کلینیک تخصصی پوست و مو سحر ضمن بررسی علل ایجادکننده ریزش مو آقایان، اطلاعات و آگاهی را به بیمار تقدیم می‌کنیم. تا با آرامش‌خاطر و آگاهی کامل در مسیر درمان بیماری خود قدم بردارد. جهت رزرو وقت مشاوره با کارشناسان ما از طریق شماره تماس‌های ذکر شده در صفحه با ما تماس بگیرید.

 

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)