هر آنچه که باید راجع به نخ محرک رشد مو بدانیم!

اشتراک گذاری

نخ محرک رشد مو

ریزش مو یکی از معضلاتی است که کمتر کسی آن را تجربه نکرده است. این معضل اگرچه تحت تاثیر دلایل و شرایط متنوعی ایجاد می‌شود، اما می‌تواند هر فرد با هر جنسیت و سنی را درگیر کند. مواردی چون تغذیه، اختلالات هورمونی، استرس، بارداری و … می‌توانند بر روی ریزش مو تاثیرگذار بوده و شرایط نامناسبی را برای فرد ایجاد کنند.

استفاده از نخ‌های پلی دی اکسانون (PDO) یک روش نسبتاً بدون درد می‌باشد که می‌تواند رشد مجدد مو را به مدت شش ماه و یا بیشتر در مردان و زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک تحریک کند.

 

 

استفاده از نخ‌های محرک رشد مو چگونه سبب درمان ریزش مو می‌شود؟

این روش بیش از دو سال است که در ایالات متحده به کار گرفته شده است. در واقع PDO یک ماده بخیه مصنوعی است که به آرامی جذب شده و باعث تحریک تولید کلاژن، الاستین، اسید هیالورونیک و تشکیل عروق خونی جدید می‌شود. همچنین فیبروبلاست‌ها را در حین حل شدن فعال می‌کند.

درواقع نخ PDO تایید شده توسط FDA، دهه‌ها است که به طور ایمن در جراحی‌ها استفاده می‌شود. پزشکان امروزه از این رشته‌های بسیار نازک و ظریف PDO به صورت بسیار سطحی در پوست برای تحریک بازسازی و ترمیم بافت استفاده می‌کنند. همچنین مطالعات نشان داده است که استفاده از این نخ‌ها برای جوان‌سازی صورت و افزایش رشد مو نتایج غیرمنتظره‌ای را به دنبال دارد.

محققان هندی در یک مطالعه کوچک روی مردان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک، کارایی و ایمنی قرار دادن نخ PDO در پوست سر را ارزیابی کردند. آنها دریافتند که پس از ۱۲ هفته تعداد موهای بیماران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اگرچه مکانیسم نخ محرک کف سر همچنان به صورت یک فرضیه در نظر گرفته می‌شود، اما احتمالاً شبیه به میکرونیدلینگ است که سبب افزایش فعالیت ژن‌های مرتبط با مو، آزادسازی فاکتورهای رشد مانند PDGF و فعال‌سازی مستقیم سلول‌های بنیادی می‌شود.

محققان همچنین در مارس ۲۰۲۰ در مجله درمان پوستی گزارش کردند که در یک مطالعه روی زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک زنانه، درمان با نخ محرک رشد مو به طور قابل توجهی شاخص توده مو و تعداد مو را بهبود بخشیده است.

این روش برای اولین بار در سال  ۲۰۱۸ روی گروه کوچکی از بیماران مرد و زن با موهای نازک و یا خط موی عقب رفته انجام شد. این مطالعه بدون به کارگیری هیچ روش دیگری بر روی بیمارانی انجام شد که پیش از آن از اقدامات درمانی برای ریزش مو استفاده نکرده‌اند. در نهایت تمامی این بیماران پس از ۶ تا ۱۲ هفته مقداری بهبود در تراکم موهای خود را تجربه کردند.

 

چه کسانی بهترین کاندیدا برای استفاده از تکنیک نخ محرک رشد مو می باشند؟

درست مانند روش PRP، اگر هیچ فولیکولی در پوست در ناحیه درمان نداشته باشید، فولیکول جدیدی برای ظاهر شدن مجدد نیز پیدا نمی‌کنید.

اگر ناحیه درمان به شدت عاری از فولیکول‌ها باشد، به احتمال زیاد این تکنیک درمانی نمی‌تواند به میزان زیادی موفق باشد و صرفا شاید بتواند از وخیم‌تر شدن شرایط جلوگیری کند. در واقع افرادی که در مراحل اولیه ریزش مو هستند، ایده‌آل ترین افراد برای استفاده از  تکنیک نخ محرک رشد مو می‌باشند.

 

مزایای استفاده از نخ‌های محرک رشد مو

این تکنیک به عنوان روشی راحت و سریع شناخته می‌شود. به طوری که می‌توان تا ۱۰۰ تار نخ را در طول یک جلسه درمان بر روی ناحیه کف سر قرار داد. همچنین با استفاده از بی‌حسی موضعی میزان احساس درد به حداقل رسیده و تقریبا در طول جلسه در ناحیه درمان چیزی احساس نمی‌کنید. همچنین می توانید بلافاصله پس از جلسه درمان موهای خود را بشویید.

توصیه می‌شود تا استفاده نخ PDO در ترکیب با تکنیک PRP در افراد انجام گیرد. مگر آنکه شخص کاندیدای مناسبی برای PRP نباشد. برای مثال ممکن است فرد دچار اختلال پلاکتی باشد و یا تمایل نداشته باشد از او خون گرفته شود.

به طور کلی زمانی که از روش‌های دیگری مثل PRP در ترکیب با نخ محرک کف سر استفاده می‌شود، تحریک بهتری برای رشد مجدد مو اتفاق می‌افتد.

 

عوارض استفاده از نخ‌های محرک رشد مو

در حالی که عوارض جدی ناشی از استفاده از نخ PDO نادر است، اما این احتمال وجود دارد که نخ‌ها از پوست سر خارج شوند. برای جلوگیری از وقوع این عارضه پزشک باید نخ‌های PDO را با دقت در کف سر قرار دهد. همچنین بایستی آناتومی پوست و محل فولیکول های مو را بشناسد و هنگام قرار دادن نخ‌ها مطمئن شود که کاملاً جاسازی شده‌اند. بدیهی است اگر تکه‌ای از نخ و یا انتهای آن بیرون بزند، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها می‌توانند از این منفذ وارد شده و باعث تحریک، التهاب یا حتی عفونت شوند.

 

بیماران باید برای درک این موضوع آماده باشند که رشد مو نیازمند گذشت زمان کافی است. چه از نخ‌های محرک به تنهایی استفاده کنید و چه ترکیبی از روش‌های درمانی را مورد استفاده قرار دهید، باید به موهای خود زمان دهید تا بهبود در رشد را به چشم ببینید.

همانطور که می‌دانید نرخ رشد مو اساساً یک سوم میلی‌متر در روز در تمام سنین است، که معادل حدود یک سانتی‌متر در ماه می‌باشد. حتی اگر یک نتیجه دیدنی در حال پیشرفت داشته باشید، ممکن است برای سه تا شش ماه آن را با چشم غیر مسلح نبینید و تفاوت را پس از گذشت ۶ ماه تا یک سال احساس خواهید کرد.

کلینیک سحر اولین کلینیک در ایران است که از تکنیک نخ های محرک رشد مو برای درمان ریزش مو و تحریک رشد مجدد مو استفاده می کند.

کارشناسان ما در کلینیک تخصصی زیبایی پوست و مو سحر ضمن بررسی و ارزیابی علل ریزش مو، روش های درمانی موجود را برای شما شرح داده و بهترین راهکارهای درمانی را برای شما عملی خواهند کرد.

شما می‌توانید جهت رزرو زمان جلسه مشاوره رایگان با شماره ۸۸۵۹۶۳۹۸-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)