علت تیرگی ناحیه تناسلی و روشهای پیشگیری از آن

اشتراک گذاری

تیرگی ناحیه تناسلی

بسیاری از قسمت‌های بدن ما با افزایش سن دچار تغییرات ظاهری می‌شوند. اما چیزی که ممکن است انتظار تغییر آن را نداشته باشید، تیرگی اندام تناسلی شماست. مانند بسیاری از تغییرات دیگر در بدنمان، این تغییر نیز معمولاً یک شبه اتفاق نمی‌افتد و یک تغییر تدریجی است؛ در واقع آن قدر تدریجی است که ممکن است بلافاصله متوجه آن نشوید.

 

اما یک روز ممکن است موقع استحمام و یا تعویض لباس، به ناحیه تناسلی خود دقت کنید و متوجه این تغییر و تیرگی ناحیه تناسلی خود شوید. آیا شما دچار بیماری شده‌اید؟ خیر. این یک فرایند کاملا طبیعی است. کاملاً طبیعی است که پوست لابیا و مقعد تیره‌تر از پوست سایر نقاط بدن شما باشد. به این تیرگی‌هایپرپیگمانتاسیون می‌گویند.

 

پس از دوران بلوغ، پوست ناحیه تناسلی در اکثر افراد تیره‌تر از سایر نواحی پوست می‌باشد. رنگ طبیعی پوست شما در نوع تیرگی ناحیه تناسلی تاثیرگذار است. به طوری که اگر پوست روشن‌تری دارید، هایپرپیگمانتاسیون ممکن است محسوس‌تر رخ دهد. در حالی که در افرادی با پوست تیره‌تر، تیرگی ناحیه تناسلی به صورت طبیعی‌تر و نامحسوس‌تر رخ می‌دهد. به طور کلی این رنگ از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 

تیرگی ناحیه تناسلی

علت تیرگی ناحیه تناسلی

هورمون‌ها:

پوست شما دارای سلول‌های خاصی به نام ملانوسیت است که ملانین را تشکیل می‌دهند. ملانوسیت‌ها حساسیت بالایی نسبت به هورمون‌ها دارند. همین امر سبب می‌شود تا ناحیه تناسلی به تدریج در پاسخ به تغییرات هورمونی در طول زمان تیره‌تر شود.

تغییر رنگ و تیرگی ناحیه تناسلی می‌تواند در دوران بلوغ یا بارداری رخ داده و یا به طور کلی با افزایش سن پدید آید. به عنوان مثال، استروژن یکی از هورمون‌هایی است که می‌تواند منجر به افزایش رنگدانه در نواحی خاصی مانند لابیا شود. همچنین می‌تواند پوست روی نوک پستان و مقعد شما یا اطراف آن را تیره کند. از آن جایی که در دوران بلوغ و بارداری، سطح استروژن افزایش می‌یابد، تیرگی لابیا نیز در این زمان به طور ویژه‌تری رخ می‌دهد.

 

اصطکاک و التهاب:

افزایش اصطکاک می‌تواند منجر به افزایش پتانسیل بیش فعالی ملانوسیت شود. به عبارت‌دیگر، اصطکاک می‌تواند باعث شود سلول‌ها ملانین بیشتری تولید کنند. رابطه جنسی واژینال و مقعدی، هر دو می‌تواند باعث افزایش اصطکاک شده و در ادامه به مرور زمان افزایش تولید ملانین و در نتیجه تیرگی ناحیه تناسلی را منجر شوند.

در ناحیه لابیا و همچنین ناحیه کشاله ران، برخورد و مالش ران‌ها با یکدیگر و اصطکاک با پارچه لباس می‌تواند سبب تیرگی در این ناحیه شود. در واقع با مالش مداوم، پوست فرآیندی به نام کراتینه شدن را طی می‌کند که سلول‌ها را به سمت بیرونی‌ترین لایه پوست بالغ می‌کند. از آن جایی که این سلول‌ها ملانین دارند، این فرآیند منجر به پوست ضخیم‌تر و تیره‌تر در آن نواحی می‌شود. محصولات اصلاح و رفع موهای زائد نیز به همین دلیل می توانند منجر به تیره شدن پوست شوند.

اصطکاک همچنین می‌تواند منجر به التهاب در پوست شود که به نوبه خود می‌تواند باعث هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شود. به همین دلیل است که بعد از ایجاد یک جوش، تیرگی در ناحیه جوش را مشاهده خواهیم کرد.

عفونت‌های مخمری، موهای رشد کرده و فولیکولیت نیز می‌توانند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون (تیرگی پوست) پس از التهاب شوند.

 

افزایش سن:

تیره شدن ناحیه تناسلی معمولا با افزایش سن ایجاد می‌شود. این به این دلیل است که پوست شما چندین سال آسیب‌های مکرر را تجربه کرده و یا تغییرات هورمونی بیشتری را پشت سر گذاشته است.

در ادامه به طور خلاصه لیستی از مواردی که در تیرگی ناحیه تناسلی تاثیرگذارند را در اختیارتان قرار می‌دهیم:

  • ژنتیک
  • افزایش سن
  • پوشیدن لباس‌های تنگ
  • اصطحکاک و ساییده شدن پوست ناحیه تناسلی در اثر رابطه جنسی و یا ورزش
  • تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و یا دوران بلوغ
  • شیو کردن مکرر
  • کمبود برخی از ویتامین‌ها در بدن
  • سندروم تخمدان پلی کیستیک

 

به طورکلی تیرگی می‌تواند در قسمت‌ها و نواحی مختلفی از بدن اتفاق بیفتد. مثلا تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند نوک سینه‌ها و خال‌های شما را تیره کند. همچنین می‌تواند باعث ایجاد یک خط تیره (یا خط سیاه) در پایین شکم وزیر ناف شما شود. هایپرپیگمانتاسیون می‌تواند در ناحیه صورت و دست‌ها نیز به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید به صورت لکه‌های خورشیدی و یا کک و مک ظاهر شود.

همچنین ممکن است در بخش‌هایی از بدن مثل آرنج، زانو و زیربغل که پوستتان به میزان زیادی چین خورده است نیز رخ دهد.

 

پیشگیری از تیرگی ناحیه تناسلی

برای به حداقل رساندن تیرگی ناحیه تناسلی می‌توان از محرک‌هایی که سبب افزایش تولید رنگدانه‌ها می‌شود، دوری کرد.

مثلا پیشگیری از هیپرپیگمانتاسیون ناشی از تغییرات هورمونی و افزایش سن امری دشوار است. در حالی که شما می‌توانید با انجام دستورالعمل‌هایی سبب کاهش اصطکاک و به دنبال آن سبب جلوگیری از تیرگی پوست شوید. از جمله:

  • اجتناب از پوشیدن لباس زیرهای تنگ
  • اجتناب از برداشتن مو و روش‌هایی مانند اپیلاسیون و اصلاح که می‌توانند باعث فولیکولیت و التهاب شوند
  • پوشیدن لباس زیرهای نخی و ضد تعریق

 

ما در کلینیک سحر با برخورداری از لاین‌های تخصصی در حیطه درمان و زیبایی و با استفاده از تجهیزات و ابزارهای درمانی روز دنیا و به واسطه تجربه بیش از ۱۰ سال، بهترین و موثرترین امکانات را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا اندامی زیبا و دلخواه داشته باشید.

 

همچنین با اختصاص جلسات مشاوره رایگان به مراجعین خود در تلاشیم تا مسیری سرشار از آگاهی را به عزیزانمان هدیه دهیم.

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)