از چانه خود راضی نیستید؟ می دانید که می توانید چانه خود را با جراحی چانه اصلاح کنید!

اشتراک گذاری

زیبایی صورت به معنی هارمونی اجزای صورت با یکدیگر بوده و چانه به عنوان بخشی از چهره است که در صورت عدم توازن و تناسب با دیگر اجزای صورت، زیبایی تان را تحت تاثیر خود قرار داده و سبب بزرگ ‌تر یا کوچک‌ تر به نظر رسیدن بینی و لب‌ها می‌گردد. حتی تغییرات اندک در اندازه چانه نیز در زیبایی چهره شما تاثیرگذار است.

جراحی تغییر شکل چانه یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی در دنیاست. این جراحی در بین اشخاصی که چانه های بیرون زده دارند یا می خواهند چانه های خود را تغییر شکل دهند تا چهره ای زیبا و متقارن تر داشته باشند، بسیار محبوب است.

این جراحی زیبایی از مجموعه‌ای عمل جراحی استخوان، کار گذاشتن پروتز، تزریق و فرم دادن به استخوان چانه تشکیل شده که هدف از آن، تناسب و اندازه دادن به شکل چانه می باشد. در جراحی زیبایی چانه بسته به اینکه چانه شخص جلوتر یا عقب‌تر از حد استاندارد باشد و اینکه فرم چانه از روبرو و نیم‌رخ به چه صورت باشد، می‌توان از یکی از تکنیک‌های جراحی چانه بهره برد. برای اینکه بیشتر به این عمل زیبایی آشنا شده و از مزایا، مراقبتهای قبل و بعد از عمل و کاندیداهای آن آگاهی پیدا کنید، ما را تا انتهای این مقاله دنبال کنید.

 

روش‌های جراحی زیبایی چانه

معمولا جراحی چانه با دو تکنیک قابل انجام می باشد. یکی کاشت ایمپلنت یا پروتز چانه بوده که جاگذاری پروتز زمانی پیشنهاد می‌شود که  رشد چانه کم بوده و در زمان بزرگ کردن و یا جلو آوردن چانه استفاده می‌شود. در این روش یک پروتز مصنوعی روی استخوان فک سوار شده و به چانه فرم می‌دهد. به عبارت دیگر اگر رشد چانه کافی نبوده و نیاز به بزرگ کردن آن باشد، از گونه گذاری با پروتز بهره برده می‌شود.

 

روش دیگر جراحی زیبایی چانه، استئوتومی استخوان چانه یا ژنیوپلاستی اسلایدینگ می گویند که از  این روش برای افزایش یا کاهش رشد در تمام ابعاد و متقارن کردن و تغییر فرم چانه هم  استفاده می گردد که در آن، استخوان چانه برش می‌خورد و به عقب یا جلو کشیده می ‌شود. معمولا این روش چون از استخوان طبیعی فک خود شخص استفاده می‌شود، طرفداران فراوانی هم دارد.

 

کوچک کردن چانه

جراحی کوچک کردن چانه به ایجاد تعادل در صورت کسانی که چانه بزرگی دارند کمک می‌نماید. معمولاً این جراحی حدود یک ساعت زمان می برد و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. پزشک برش‌های مورد نیاز را زیر چانه و درون دهان شخص زده و پوست را از استخوان چانه او جدا می‌کند تا امکان خارج نمودن بافت و استخوان بیشتری فراهم شود. در برخی موارد جابه جا کردن پوست چانه و کاشت ایمپلنت جهت زاویه سازی آن ضرورت پیدا می‌کند. بعد از آن جراح استخوان چانه را به سمت پایین تراش داده تا ظاهری متعادل در بیمار ایجاد کند. اشخاصی می توانند متقاضی این عمل زیبایی محسوب شوند که از سلامت جسمانی کافی برخوردار بوده و چانه آنها دیگر رشد نکرده، و بیماری‌ لثه هم نداشته باشند.

 

کوچک کردن مستقیم:  در این تکنیک با کمک دریل مخصوص جراحی بخش اضافی استخوان برش خورده و خارج می‌شود. در این روش بایستی جراح بتواند فرم مناسب چانه را در استخوان فک ایجاد کند و انحنای لازم را به وجود بیاورد. در غیر این صورت فرم چانه پس از جراحی غیر طبیعی خواهد شد.

 

روش ژنیوپلاستی اسلایدینگ:  اگر چانه بیمار خیلی کوچک و یا عقب باشد، تنها با کمک پروتز نمی‌توان فرم و اندازه چانه را اصلاح کرد. در چنین مواردی از ژنیوپلاستی اسلایدینگ استفاده می‌شود در این روش نخست استخوان فک برش خورده و بخشی از آن برداشته می‌شود. سپس تکه جلویی فک به بخش عقبی به وسیله پیچ و مهره‌های مخصوص چفت می گردد‌. با این تکنیک بخش جلویی استخوان فک که فرم مناسب و طبیعی دارد حفظ نموده و تنها بخش‌های میانی برداشته شده تا فک کوچک‌تر شود.

همچنین در این تکنیک جراح پلاستیک بخشی از استخوان چانه را که شبیه به نعل اسب است با برشی جدا می‌کند و آن را به عقب یا جلو می‌لغزاند. بعد از انتخاب محل مناسب، استخوان جدا شده با استفاده از سیم یا صفحات فلزی مخصوص و پیچ‌های تیتانیوم به باقی استخوان فک متصل می‌شود و در جایش محکم می‌گردد.

 

بزرگ کردن چانه

عمل بزرگ کردن چانه در کسانی که به صورت طبیعی و از کودکی چانه‌های کوچکی دارند قابل انجام بوده، و نیز به عنوان روشی برای اصلاح اثرات پیری در صورت به کار برده می شود. با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده؛ بافت‌های چربی زیر پوست نیز کم کم از بین می‌رود؛ پوست صورت و چانه دچار شلی و افتادگی شده و در نتیجه چانه نیز کمی عقب‌تر از حد معمول دیده می‌شود. همچنین چانه به علت تحلیل استخوان فک ناشی از صدمه، بیماری یا استفاده از دندان مصنوعی، ممکن است پس‌روی کرده و کوچک شود.

علاوه بر مشکلات ظاهری، در موارد شدید، کوتاهی چانه در بسته شدن کامل دهان نیز دشواری‌هایی به وجود می‌آورد. در همه این موارد عمل‌های جراحی زیبایی چانه، کارساز خواهد بود. بزرگ کردن چانه نیز مثل کوچک کردن، با دو تکنیک قابل اجرا است. در هر دو تکنیک برش ضروری را می‌توان درون دهان و پشت لب پایین و یا در زیر چانه و از بیرون انجام داد.

 

پروتز چانه

پزشک برای داخل کردن پروتز به چانه فرد می تواند برش ضروری را زیر چانه یا در درون دهان ایجاد نماید. در هر دو حالت، جراح باید چند لایه از بافت را بریده و همزمان مراقب باشد به عصب اصلی چانه صدمه نرساند. جراح در بافت همبند درون چانه یک فضای خالی بوجود آورده و آن را با یک محلول گندزدا شستشو می دهد. سپس، پروتز استریل در وضعیت صحیح خود در چانه قرار گرفته و بعد از آن، برش بسته شده و زخم با چسب های استری استریپ می پوشاند. انجام کاشت پروتز نیز نیم ساعت تا یکساعت طول می کشد.

 

جراحی اصلاح افتادگی چانه

کسانی که با لبخند زدن افتادگی چانه آنها جلب توجه می‌کنند می توانند متقاضی جراحی اصلاح چانه باشند. پزشک برای انجام جراحی اصلاح افتادگی چانه از بیهوشی موضعی استفاده کرده و با ایجاد یک برش به اصلاح شکل چانه می پردازد. افتادگی چانه که زمینه ژنتیکی دارد موجب شده تعادل صورت از بین رفته و به همین علت بیمار نیاز به انجام عمل جراحی پیدا خواهد کرد. اشخاصی که متقاضی انجام این عمل جراحی هستند نبایستی دچار بیماری لثه بوده چون پزشک وسایل مخصوصی را در قسمت فوقانی استخوان فک قرار می‌دهد تا بافت نرم چانه را به سمت بالا بکشد. در برخی موارد هم تخلیه چربی یا پوست اضافی می‌تواند به اصلاح شکل چانه کمک کند. بعضی مواقع نیز کاشت ایمپلنت جهت بهبود ظاهر صورت پیشنهاد می‌شود.

 

 

مراقبت‌های قبل از  عمل جراحی زیبایی چانه

  • باید در صورت داشتن هرگونه بیماری مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، حساسیت و … با جراح خود مشورت نموده و مصرف برخی از داروها از دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید. برای مثال مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین، داروهای ضد حساسیت و برخی ویتامین‌ها بایستی کنترل گردد.
  • از آنجایی که این جراحی با بی‌هوشی عمومی انجام می‌شود، از شب قبل از جراحی نبایستی هیچ خوراکی یا آب میل کرده و قبل از جراحی ناشتا باشید. شب قبل هم حتما دوش بگیرید.
  • متقاضی باید از دو هفته قبل از عمل استعمال سیگار را متوقف کنند.
  • اگر جراح بخواهد برش را زیر چانه ایجاد کند بیمار می بایست از دو روز قبل از جراحی زیبایی چانه از یک پاک کننده آنتی باکتریال صورت استفاده کند.
  • بیمارانی که قرار است برش در دهانشان ایجاد شود باید به مدت دو روز قبل از عمل روزی سه بار دهانشان را با دهانشویه آبکشی کنند.
  • در صورت تجویز پزشک به چانه‌بند و یا گن طبی صورت، روز جراحی آن را با خود همراه داشته باشید. لباس گشاد و دکمه درا بپوشید که تعویض آن راحت باشد. بهتر است یک همراه شما را از بیمارستان تا خانه همراهی کرده و چند روزی در خانه هم مراقبتان باشد.

 

مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی چانه

  • رعایت بهداشت دهان و دندان در طول دوره بهبودی از مسائل مهمی بوده‌ که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
  • پس از عمل، وجود درد، کبودی و ورم یک واکنش طبیعی بدن بوده که به مرور زمان مرتفع خواهد شد. معمولا جراح استفاده از مسکن، آنتی‌بیوتیک و کمپرس سرد و گرم را توصیه می‌ نماید.
  • تا چند روز بعد از عمل بایستی استراحت کنید؛ از خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن دارند، حرف زدن و تکان دادن بیش از اندازه فک بپرهیزید.
  • سر خود را همیشه بالا نگه داشته و خم نکنید. تا دو هفته هنگام استراحت و یا خواب، سر خود را بالاتر از بدن قرار داده و به پهلو نیز نخوابید تا فشاری به فک تان وارد نگردد.
  • اگر محل برش از بیرون باشد، دو روز بعد از جراحی پانسمان برداشته می‌شود. اگر نخ بخیه نیاز به کشیدن داشته باشد، این کار ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی انجام می‌گردد.
  • مصرف مایعات، میوه و سبزی تازه از جمله میوه آناناس، کیوی و ماهی و میگو به بهبود هر چه سریعتر شما کمک خواهد کرد. به مدت یک ماه از مصرف نمک خودداری نموده و تا سه روز بهتر است تنها غذاهای آبکی مانند سوپ میل کنید. چون بعد ژنیوپلاستی چانه یا دهان بیمار ، زخم بوده و بایستی یک هفته تا ۱۰ روز غذاهای نرم بخورد.
  • خیلی از بیماران ۲ هفته پس از عمل ژنیوپلاستی، می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند، البته ممکن است  بهبودی کامل تا ۶ هفته هم زمان برده ولی یک تا دو ماه باید از هرگونه فعالیت بدنی شدید و ورزش اجتناب کنید. رفتن به استخر و سونا را نیز با مشورت جراح خود دوباره شروع کنید.
  • تورم بعد ژنیوپلاستی ممکن است بعد چند هفته به میزان قابل‌ توجهی کم شده و پس از چند ماه به ‌طور کامل برطرف شود. به همین علت ممکن است تا چند ماه بعد از عمل ژنیوپلاستی  و تا زمان فروکش کردن ورم  چانه، شکل نهایی چانه مشخص نشود. تقریبا بعد از دو تا چهار ماه، ورم‌های چانه از بین رفته و فرم نهایی پس از جراحی زیبایی چانه ظاهر می‌ شود.
  • برطرف شدن بی‌حسی لب پایین و دندان‌های جلو ممکن است تا چند ماه طول بکشد. اما در کل عوارض خاصی در جراحی چانه به وجود نمی ‌آید.

 

عوارض جراحی چانه  (عوارض جراحی ژنیوپلاستی )

از نظر عوارض جراحی چانه ، مانند جراحی های دیگر زیبایی اگر توسط یک جراح مجرب و با رعایت استانداردهای تشخیصی، درمانی و مراقبت های درست پس از عمل، اجرا شود، میزان عوارض آن بسیار ناچیز خواهد بود. ولی مثل هر عمل جراحی که از بیهوشی عمومی استفاده می شود، خطراتی هم با بیهوشی به دنبال دارد. سایر عوارض جانبی و خطرات جراحی ژنیوپلاستی عبارتند از:

عمل زیبایی چانه و فک برخلاف انتظار دردناک نبوده، ولی سبب ناراحتی بخصوص دو تا سه روز پس از جراحی می شود. که معمولا ظرف دو هفته هم برطرف می شود.

معمولا این جراحی ورم شبیه به کبودی داشته، ولی این عوارض هم طی دو هفته از بین می رود. خونریزی از طریق برش انجام شده برای جراحی نیز نسبتا شایع است و تراوش از برش در روز جراحی انتظار می رود. خونریزیِ زیاد غیرمعمول است، اما معمولا با فشار آوردن ملایم محل با دستمال به مدت ۱۰ دقیقه، می توان آن را متوقف کرد. اگر خونریزی علیرغم تلاش برای جلوگیری از آن ادامه یابد، بایستی به مراقبت فوری پزشکی مراجعه نمایید.

بی‌حسی یکی از عوارض جانبی رایج در عمل جراحی ژنیوپلاستی است و بیشتر در لب پایین و داخل دهان شایع می باشد، هرچند ممکن است در محل های مختلف چانه و لب نیز مشاهده شود. معمولا در طی چند هفته بی حسی از بین رفته، ولی در موارد نادر، بی حسی می تواند برای هفته ها یا ماهها هم ادامه پیدا کند.

 

مزایای ژنیوپلاستی

بزرگ‌ترین مزیتی که جراحی چانه برای متقاضی ایجاد می‌کند ، تغییرات قابل‌ توجه در صورت از طریق یک جراحی نسبتاً سبک می‌باشد . ژنیوپلاستی را همراه با عمل بینی (رینوپلاستی) هم می‌توان انجام داد. متناسب بودن چانه می‌تواند سبب زیبایی لب‌ها ، بینی و در کل زیبایی کلی چهره تان شود. در ایران بیشترین دلیلی که سبب انجام ژنیوپلاستی می‌شود عقب بودن چانه است.

 

به چه کسانی عمل زیبایی چانه پیشنهاد می شود؟

عمل زیبایی چانه به کسانی توصیه می شود که مشکلی در قسمت دندانها و فک‌هایشان نداشته باشند. به طوری که دندان‌های‌شان به راحتی روی هم جفت شده و محل قرار گرفتن فک بالا و فک پایین آنها طبیعی باشد ولی
استخوان چانه آنها یا عقب بوده یا خیلی بلند به نظر می ‌رسد. همین مسئله می‌تواند در زیبایی صورت اشخاص مشکل ایجاد نماید. کسانی که از سلامت جسمی و روانی مناسبی برخوردارند و در خصوص نتایج عمل انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته و حداقل ۲۰ سال سن داشته باشند، زمانی که رشد استخوان چانه شان به انتهای خود رسیده باشد.

 

چه کسانی نباید عمل زیبایی چانه انجام دهند؟

  • کسانی که انتظار معجزه را از این عمل داشته نباید عمل زیبایی چانه انجام دهند. این عمل با توجه به فرم صورت و اجزای آن انجام می شود و پزشک سعی می کند که چانه تان را با سایر اجزای چهره متناسب سازد.
  • کسانی که سیگار به تعداد بالا می کشند و یا الکل زیاد مصرف می کنند نیز مجاز به عمل ژنیوپلاستی نیستند.
  • اشخاصی که از بیماری خاصی رنج برده و این بیماری بدن آنها را ضعیف کرده است نبایستی جراحی چانه انجام دهند.
  • کسانی که به بیماری های قلبی یا فشار خون کنترل نشده مبتلا بوده نیز نبایستی این عمل زیبایی را انجام دهند.

 

سوالات متداول

آیا عمل کوچک کردن چانه دردناک است؟

عمل جراحی چانه چندان دردناک نبوده و  عوارض بعد از عمل هم به سرعت از بین می‌رود. پس از ژنیوپلاستی، بیمار درد متوسطی را تجربه خواهد کرد. علاوه بر این، سفتی، تورم، کبودی، بی‌حسی و قرمزی نیز در دوران نقاهت مشاهده شده که با کمک دارو و کمپرس آب سرد و گرم، قابل کنترل است. اگر چه قرمزی و کبودی ظرف دو تا سه هفته بعد از عمل مرتفع می شود.

 

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جراحی چانه هستند؟

کسانی که دچار مشکلات قلبی بوده و یا سلامت شکننده ای دارند، کاندیدای مناسبی برای این جراحی نمی باشد، ولی اشخاص زیر می توانند کاندیدای جراحی زیبایی چانه باشند.

  • کسانی که حداقل بیست سال سن داشته باشند.
    • کسانی که چانه ی کوچکی دارند.
    • کسانی که چانه ی آن ها شکل مربعی دارد.
    • کسانی که دارای بینی برجسته می باشند.
    • کسانی که دارای گردن گوشتی هستند.

 

آیا جای برش در جراحی چانه باقی می ماند؟

از آنجا که در اغلب موارد جراحی از راه داخل دهان انجام می گیرد، هیچگونه ردی از این عمل بر روی پوستتان باقی نخواهد ماند.

 

دوره نقاهت بعد از جراحی چانه چقدر زمان می برد؟

معمولا بهبودی پس از جراحی کوچک کردن چانه خیلی طول نمی‌کشد. با این حال بایستی برای ریکاوری ۱۴ روز از محل کار خود مرخصی گرفته و از فعالیت‌های شدید بدنی، اجتناب نماید. پس از دو هفته می‌توان فعالیت های روزمره را از سر گرفته، هرچند بایستی ۶ تا ۸ هفته پس از جراحی از ورزش‌های سنگینی که باعث تماس با چانه و صورت می‌شود، دوری کنید.

 

مدت زمان جراحی چانه چقدر  است؟

با توجه به پیچیدگی های این جراحی، بین ۱ الی ۲ ساعت زمان نیاز دارد. برشی هم که در حین جراحی به ناحیه مورد نظر زده می شود، بین ۵ الی ۷ روز بهبود پیدا می کند.

 

هزینه عمل چانه چقدر می باشد؟

تخمین هزینه عمل جراحی ژینوپلاستی کمی دشوار بود و برای هر فردی متفاوت است. معمولا هزینه آن بستگی به امکانات اتاق عمل، بیهوشی یا سایر هزینه ها می باشد. دستمزد جراح بر اساس تجربه او، نوع روش استفاده شده خواهد بود. هزینه های جراحی چانه شامل موارد دیگری همچون: هزینه مرکز جراحی، آزمایش های پزشکی، داروهای تجویز شده توسط پزشک و وسایل مورد نیاز جراحی هم می شود.

 

تفاوت ژینوپلاستی و پروتز چانه در چیست؟

پروتز چانه نیز از دیگر راهکارهای ایجاد توازن در صورت با استفاده از بزرگ کردن چانه می باشد. در عمل پروتز چانه پس از ایجاد برش در دهان یا زیر فک، چند لایه از بافت پوست بریده شده و پس از ایجاد کردن یک ناحیه خالی در بافت زیر چانه، پروتز در آن ناحیه قرار داده می‌شود. معمولا عمل پروتز چانه  ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. این عمل جراحی برای کوچک یا بزرگ کردن و  اصلاح انحراف در چانه هم انجام می پذیرد.

از طرف دیگر اگر اندازه یا پسرفت چانه بیش از حد باشد،  عمل پروتز مناسب نبوده و ژینوپلاستی جایگزین معقول تری برای آن است. ضمنا این مورد هم دقت شود که محل پروتز چانه می تواند در طول زمان دستخوش تغییر شده و با گذشت زمان، جاذبه زمین  پروتز را به سمت پایین بکشد.

کلام آخر

چانه و اجزایی مانند بینی و پیشانی تاثیر زیادی بر زیبایی چهره دارند. از سوی دیگر  اشاره کردیم که جراحی تغییر شکل چانه یکی متداول ترین جراحی های زیبایی در جهان است. این جراحی در بین کسانی که چانه های بیرون زده دارند یا می‌خواهند چانه های خود را تغییر شکل دهند تا چهره ای زیبا و متقارن تر داشته باشند، بسیار پرطرفدار می باشد. عمل جراحی به چهار دلیل اصلی شامل جابجا کردن چانه به جلو یا عقب، چپ به راست  و یا به شکل عمودی انجام می پذیرد. ژنیوپلاستی به دو روش انجام شده و خیلی هم دردناک نیست. تغییر شکل چانه با هدف زیباتر کردن صورت با جابجایی یا تغییر شکل چانه توسط جراحان پلاستیک و جراحان فک و صورت انجام شده و با بیهوشی عمومی قابل اجرا می باشد.

 

ما در این مقاله سعی کردیم تمامی اطلاعات ضروری درباره عمل زیبایی چانه انواع تکنیکهای انجام آن، مزایا و عوارض، آن و سوالات متداولی را که ممکن است در این زمینه برایتان پیش بیاید در اختیارتان گذاشته تا اگر در آستانه تصمیم‌گیری برای انجام آن هستید با اطلاعات دقیق و چشمانی باز عمل نمایید. به یاد داشته باشید که انتخاب پزشک زبردست و کلینیک متخصص نقش پررنگی در کیفیت مطلوب  و رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان خواهد داشت. توصیه می‌ کنیم قبل از هر گونه اقدامی پرسشها و دغدغه‌هایتان را با شماره تماس ۰۹۳۸۵۳۰۹۳۸۷ و یا از طریق واتساپ بطور آنلاین با ما در میان گذاشته و از خدمات حرفه‌ای ما بهره‌مند شوید.

 

 

 

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)