مینی بای‌ پس معده چیست؟ و چه مزایا و عوارضی دارد؟

اشتراک گذاری

مینی بای‌ پس معده

مینی بای پس معده یا بای پس معده تک آناستوموزی، یک روش موثر و شناخته شده است که برخی از خواص اسلیو معده و بای پس معده استاندارد را در کنار یکدیگر دارا می‌باشد. مینی بای پس معده را می‌توان به عنوان یک روش اولیه کاهش وزن استفاده کرد. همچنین روش مینی بای پس معده را می‌توان برای بیمارانی که قبلاً جراحی باندینگ و یا اسلیو معده را انجام داده‌اند، اما در کاهش وزن ناموفق بوده و یا به علت عوارض تصمیم به جراحی مجدد گرفته‌اند، به کار برد. این روش برای بیمارانی که علائم بیماری رفلاکس را دارند (سوزش شدید سر دل که نیاز به دارو دارد) ایده آل نیست.

در عمل مینی بای پس معده قسمت بالای معده منگنه می‌شود تا یک لوله نازک (در اندازه ۳۰ تا ۵۰ میلی لیتر) تشکیل شود. لوله نازک به معده جدید و کوچکتر تبدیل و کاملاً از بقیه معده جدا می‌شود. سپس این معده به حلقه‌ای از روده کوچک دوخته می‌شود و اولین قسمت روده به نام دوازدهه و تقریباً ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی متر از روده را دور می‌زند. با وجود اینکه بقیه معده و قسمت بالایی روده کوچک در بدن باقی می‌ماند، دیگر برای هضم غذا استفاده نمی‌شود.

مینی بای پس معده یک عمل قابل برگشت است. در نتیجه اگر بعد از جراحی متوجه مشکلاتی در ارتباط با جراحی شدید می‌توان شرایط را به حالت قبل برگرداند و شکل لوله گوارش را به حالت اول تغییر داد.

 

مینی بای‌ پس معده چطور سبب کاهش وزن می‌شود؟

  • با کاهش احساس گرسنگی از طریق تغییر ارتباط روده و سیگنال‌های مغزی
  • با ایجاد احساس سیری هنگام خوردن وعده غذایی و در نتیجه مصرف کالری کمتری در هر وعده
  • با کاهش میزان کالری جذب شده از غذا و دور زدن ۱۵۰ تا ۲۰۰ سانتی‌متر از قسمت بالایی روده کوچک.
  • تغییر مسیر جریان غذا و ایجاد تغییراتی در هورمون‌های روده که احتمال بروز دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد.

 

مینی بای پس معده

اثرات دراز مدت مینی بای‌ پس معده

طی سالهای اخیر مطالعات متعددی در مورد اثرات طولانی مدت (بیش از ۵ سال) جراحی مینی بای پس معده انجام و منتشر شده است. به طوری که نشان می‌دهد که به طور معمول دو سال پس از جراحی، کاهش وزن ۷۵ تا ۸۵ درصدی وزن اضافی بدن اتفاق خواهد افتاد. کاهش وزن به این میزان تغییرات محسوسی در ظاهر و تناسب اندام و همچنین در شرایط سلامت فرد ایجاد می‌کند؛ همچنین بسیاری از بیماری‌های مرتبط با اضافه وزن مانند دیابت نوع ۲، بیماری‌‌های مفصلی، فشار خون بالا و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در نتیجه جراحی با احتمال بالایی بهبود یافته و ناپدید می‌شوند. با این حال اثرات طولانی مدت هر یک از انواع جراحی معده به این بستگی دارد که بیمار تغییرات لازم را در سبک زندگی، به ویژه در رابطه با رژیم غذایی و ورزش انجام دهد یا خیر. شما به راحتی با رعایت سبک سالم تغذیه و تحرک می‌توانید سلامت بدن و تناسب اندام خود را پس از این جراحی حفظ کنید.

 

مزایای مینی بای‌ پس معده در مقایسه با بای پس کلاسیک

  • انجام جراحی مینی بای پس معده در مقایسه با بای پس کلاسیک برای جراح، عملی راحت‌تر است.
  • زمان انجام جراحی مینی بای پس معده کوتاه‌تر از بای پس کلاسیک است.
  • عوارض مینی بای پس معده در مقایسه با بای پس کلاسیک کمتر است؛ زیرا در مینی بای پس برخلاف بای پس کلاسیک معده و روده کوچک با یک آناستوموز به هم متصل می‌شوند.
  • عمل مینی بای‌ پس معده مقرون به صرفه‌تر از بای پس نرمال است.

 

عوارض بعد از جراحی مینی بای‌ پس معده

مانند هر روش جراحی دیگری، عمل مینی بای پس معده دارای عوارضی است که درک آنها پیش از انجام عمل جراحی امری مهم و ضروری است. بیشتر این عوارض بسیار نادر بوده و به طور کلی در حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران پس از انجام عمل جراحی دچار هیچ گونه معضلی نخواهند شد.

در جراحی مینی بای پس معده محتمل‌ترین عارضه اولیه، خونریزی بعد از عمل می‌باشد. معمولاً این خونریزی خود به خود متوقف می‌شود و آنقدر زیاد نیست که نیاز به انتقال خون باشد. عوارض جدی مواردی هستند که نیاز به عمل مجدد اورژانسی یا هر مداخله دیگری مانند آندوسکوپی، انتقال خون یا اجزای خون یا بستری اجباری در بیمارستان برای بیش از ۷ روز را دارد.

 

لازم به  ذکر است که ۹۰ درصد از عوارضی که نیاز به مراقبت‌های پزشکی ویژه بیشتری دارند، در عرض ۴۸ ساعت پس از جراحی مینی بای پس معده، زمانی که بیمار هنوز در بیمارستان است، رخ می‌دهد.

هر گونه عمل در ناحیه شکم می‌تواند باعث چسبندگی (بافت اسکار) شود. این عارضه می‌تواند هر زمان پس از عمل مینی بای پس رخ دهد و گاهی اوقات باعث ایجاد مشکلاتی در گیر کردن یا پیچ خوردگی روده می‌شود. در این حالت بیمار ممکن است نیاز به بستری شدن در بیمارستان و یا حتی نیاز به عمل مجدد داشته باشد. اگر بعد از عمل رفلاکس رخ دهد، برخی از بیماران ممکن است به داروهای ضد اسید نیاز داشته باشند. برای افرادی که علائم شدید رفلاکس قبل از جراحی دارند، باید از انجام این عمل اجتناب شود.

خطر فتق داخلی پس از مینی بای پس معده نسبت به بای پس استاندارد معده به طور قابل توجهی کمتر است. گاهی اوقات حلقه‌های روده در شکم ممکن است در هم پیچیده شده و گیر کنند. اگر این اتفاق بیفتد، برای رفع مشکل نیاز به عمل مجدد می‌باشد.

سطوح پایین آهن، ویتامین B12 و سایر ریزمغذی‌ها ممکن است حتی در صورت رعایت توصیه‌های مصرف مکمل، رخ دهد. به همین دلیل ویزیت‌های منظم و آزمایش خون حداقل یک بار در سال به شدت توصیه می‌شود.

کلینیک زیبایی سحر با بهره بردن از پزشکان مجرب در زمینه انجام کلیه عمل‌های جراحی‌ مرتبط با لاغری و تناسب اندام در محیطی کاملاً بهداشتی و تخصصی در خدمت شما عزیزان است. این مجموعه درمانی به خود می‌بالد که با کادری مجرب و با تجربه به همراه تجهیزات به‌روز، بهره برده تا احتمال هرگونه خطری را به صفر برساند.

جهت مشاوره و نوبت‌دهی می‌توانید با شماره ۸۸۱۹۳۹۶۴-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

 

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)