انواع روشهای کاشت مو و عوارض آنها

عوارض کاشت مو

طاسی پدیده‌ای است که ارتباطی با سن ندارد و ممکن است برای هر کسی و در هر سنی اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است وابسته به دلایلی همچون تغذیه، تغییرات هورمونی، مشکلات روحی و … باشد. هنگامی که فردی از طاسی رنج می‌برد، علامت اولیه این است که مو به تدریج کم پشت‌تر، ظریف تر و کم تراکم‌تر می شود تا زمانی که دیگر هیچ موی جدیدی رشد نکند.

یکی از روش‌های جبران موهای از دست رفته، کاشت مو است که بایستی در کلینیک‌های معتبر و زیر نظر متخصصان مجرب و کاربلد انجام گیرد. روش‌های متنوعی برای انجام کاشت مو وجود دارد و با پیشرفت تکنولوژی و ابداع دستگاه‌های مدرن در عرصه پزشکی، روز به روز این تکنیک‌ها پیشرفته‌تر می‌گردند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با کاشت مو و عوارض جانبی احتمالی آن آشنا کنیم.

کاشت مو تکنیکی است که برای انتقال مو به ناحیه‌ای از سر که دچار طاسی و یا کم‌پشتی شده کاربرد دارد. این تکنیک با برداشت گرافت‌هایی از ناحیه پرپشت و پرتراکم سر و یا بدن و انتقال آنها به ناحیه طاس و یا کم‌پشت انجام می‌پذیرد. در ادامه این مطلب از کلینیک سحر انواع روش‌های کاشت مو و عوارض آنها را بررسی خواهیم کرد:

کاشت مو FUT

در این نوع از تکنیک کاشت مو FUT، پس از اعمال بی‌حسی موضعی، نوار باریکی از پوست پشت سر برش داده شده و پس از جداسازی و آماده سازی فولیکول‌های موجود در آن، با الگویی طبیعی به ناحیه اهدا وارد می‌شوند.

این نوع از کاشت مو به عنوان قدیمی‌ترین روش کاشت مو شناخته شده و الگویی طبیعی از موها را ایجاد می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که از آن جایی که در این روش برش اعمال می‌شود، احتمال بروز عوارض جانبی زیاد بوده و در مقایسه با سایر روش‌ها به مراقبت بیشتری پس از جراحی نیاز دارد.

کاشت مو FUE

دراین نوع از کاشت مو برشی ایجاد نشده و جراح پس از اصلاح موهای ناحیه اهدا و دریافت، با استفاده از میکروپانچ، فولیکول‌ها را به صورت واحد از پوست برداشته و پس از ایجاد برش‌هایی کوچک در ناحیه اهدا، آنها را وارد پوست می‌کند. امروزه این روش در مقایسه با روشFUT محبوبیت بیشتری داشته و احتمال بروز عوارض جانبی کمتری را به دنبال دارد.

کاشت مو SUT

کاشت مو به روش SUT پیشرفته‌ترین و پرطرفدارترین روش کاشت مو است که با استفاده از دستگاه‌های مجهز و بدون نیاز به تیغ جراحی و بیهوشی انجام می‌گیرد. در این روش اثری از اسکار و بریدگی برجای نمانده و احتمال بروز عوارض جانبی بسیار کم است. انجام این تکنیک در کلینیک تخصصی پوست و مو سحر با استفاده از دستگاه‌های تمام اتوماتیک زیر نظر متخصصان کاربلد و حرفه‌ای انجام شده و تراکم بالایی از موهایی با الگوی رویش طبیعی را به شما هدیه می‌دهد.

کاشت مو BHT

یکی از مواردی که تاثیر به سزایی در نتیجه کاشت مو دارد، داشتن یک بانک موی مناسب است. بسیاری از افرادی که بانک موی کافی در ناحیه پشت سر خود ندارند و یا دچار طاسی کامل شده اند، کاندیدای مناسبی برای کاشت مو BHT می‌باشند.  در این روش فولیکول‌ها به صورت واحدهای مجزا از ناحیه قفسه سینه و یا بخش‌های دیگری از بدن برداشته می‌شوند.

کاشت مو میکروفیت

در روش Micro FIT از دستگاه‌های دقیق و ظریفی برای برداشت گرافت استفاده می‌شود. این دستگاه سوراخ‌هایی با قطر ۰.۶ تا ۰.۹ میلی‌متر بر روی پوست ایجاد کرده و فولیکول را با استفاده از نیروی مکش از بافت اطراف جدا می‌سازد. سوراخ‌های ایجاد شده بسیار بسیار کوچک هستند که در نتیجه خونریزی نداشته و نیازی به بخیه زدن نیز ندارند. استفاده از این دستگاه سبب سرعت بخشیدن به روند کاشت مو شده و از اتلاف وقت جراح جلوگیری می‌کند.

کاشت مو ترکیبی

کاشت مو به روش ترکیبی روشی نوین در کاشت مو می‌باشد که همان‌طور که از نامش پیداست، ترکیبی از دو روش FIT و FUT می‌باشد. این نوع از کاشت مو در افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای ناحیه وسیعی از طاسی باشند. به عنوان مثال افرادی که هم در ناحیه جلوی سر و هم در ناحیه مرکزی سر دچار طاسی شده باشند. در این حالت می‌توان به کمک این روش از گرافت‌های بیشتر به منظور ایجاد تراکم بیشتر و بهتر در ناحیه درمان استفاده کرد.

همان طور ‌که گفتیم در برخی از انواع روش‌های کاشت مو، جراح معمولاً یک تکه مو را از قسمت پشت سر به قسمتی که طاسی در آن رخ داده است، منتقل می‌کند. بیمار نیز معمولاً تحت بیهوشی بوده و در طول عمل احساسی ندارد.

در چنین مواردی به علت پیچیدگی بیشتر عمل جراحی، احتمال بروز عوارض جانبی بیشتر است. با این حال، این احتمال وجود دارد که هر نوعی از جراحی کاشت مو همراه با عوارض جانبی شدیدی باشد که بهتر است پیش از اقدام به عمل، بیمار از این عوارض احتمالی آگاه باشد.

در اینجا ۱۰ عارضه جانبی کاشت مو که افراد باید به آنها توجه داشته باشند آورده شده است:

۱.خونریزی پوست سر

خونریزی به میزان کم و اندک یکی از شایع‌ترین عوارض کاشت مو است. همچنین خونریزی به میزان بیشتر یکی از موارد نادر عوارض جانبی احتمالی عمل کاشت مو است. در حالی که برخی از خونریزی‌ها به احتمال زیاد ممکن است رخ دهد، با اقدامات ساده، به راحتی قابل درمان است. با این حال، خونریزی مداوم ممکن است نیاز به بخیه‌های اضافی داشته باشد.

۲. عفونت در ناحیه پوست سر

از دیگر عوارض کاشت مو می‌توان به عفونت پوست سر اشاره کرد. عفونت ناشی از پیوند مو اگرچه نادر است، اما همچنان یک عارضه جانبی احتمالی است. همچنین احتمال بروز این عارضه در روش کاشت FUT بیشتر وجود دارد. چرا که در این روش به علت ایجاد برش، ریسک ابتلا به عفونت بالا می‌رود.

۳. نازک شدن تارهای مو

نازک شدن مو نیز یکی از عوارض جانبی کاشت مو و نسبتا رایج است. این پدیده همراه با ریزش مو می‌تواند بلافاصله پس از یک جراحی موفقیت‌آمیز رخ دهد. حتی منطقه آسیب‌دیده نیز ممکن است از این پدیده رنج ببرد. با این حال، این معضل معمولا دائمی نیست.

۴. خارش

از هر ۱۰ بیمار، به طور متوسط، حداقل سه نفر هستند که خارش پوست سر را پس از کاشت مو تجربه می‌کنند. بنابراین، خارش نیز یکی از شایع‌ترین عوارض کاشت مو است. در حالی که شدت خارش ممکن است متفاوت باشد، بهترین گزینه این است که قبل از اینکه شدیدتر شود آن را بررسی کنید. یکی از علل شایع خارش پوست سر، ایجاد دلمه است که با استفاده منظم از شامپو به راحتی قابل درمان است.

در صورتی که این عامل تحریک‌کننده، برطرف نشود و این معضل فراتر از حد تحمل افزایش یابد، بهتر است سریعا با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید. در این حالت ممکن است پزشک روغن‌ها و مرطوب‌کننده های خاصی را برای درمان مشکل شما تجویز کند.

۵. جای زخم

پس از انجام عمل کاشت، جای زخم نیز در لیست عوارض کاشت مو قرار دارد. تعداد کمی از موارد پیوندی وجود دارد که افراد بیشتر از دیگران مستعد ایجاد اسکار هستند. جای زخم به ویژه در مواردی که بیماران روش کاشت موی نواری را انتخاب کردند، رایج است. با درمان مناسب پزشکی، این یکی از عوارض کاشت مو است که به راحتی قابل درمان می‌باشد.

۶. کیست

کیست‌ها برآمدگی‌هایی به اندازه جوش هستند که به ندرت بدخیم می‌شوند. کیست نیز یکی از عوارض جانبی اصلی کاشت مو است. اگر بیمار به دلیل فشار دادن فولیکول‌های مو به عمق لایه‌ها، آسیب به پوست سر را تجربه کرده باشد، ممکن است از تشکیل کیست رنج ببرد. اگرچه کیست به راحتی قابل درمان است، اما موضوع ناآگاهی نیست و فرد باید به دنبال مشاوره پزشکی مناسب برای کیست باشد.

۷.سکسکه

از هر ۱۰۰ نفر که عمل کاشت مو را انجام داده‌اند، ۵ نفر سکسکه را به عنوان یکی از عوارض کاشت مو تجربه می‌کنند. علت ارتباط سکسکه و کاشت مو مشخص نیست، اما پس از شروع، سکسکه می‌تواند تا چند روز ادامه یابد.

۸. درد

همان‌طور که بسیاری از جراحی‌ها منجر به درد شدید بعد از عمل می‌شوند، کاشت مو نیز از این مسئله مستثنا نبوده و این مورد را به عنوان یکی از عوارض احتمالی خود به همراه دارد. در زمان افزایش شدت دردها، داروها می‌توانند به رفع مشکل کمک کنند، اما اکثرا درد نسبتاً قابل تحمل است. در بیشتر موارد، درد یک عارضه جانبی موقتی کاشت مو است و پس از مدتی به راحتی از بین می‌رود.

۹. تورم

تورم یکی از عوارض جانبی نسبتا نادر کاشت مو است. مناطقی که معمولا تحت تاثیر قرار می‌گیرند پیشانی و چشم‌ها هستند. در حالی که میانگین زمانی که تورم طول می‌کشد چند روز است، در موارد شدید، ممکن است بیشتر طول بکشد. در این حالت توصیه می‌شود سریعا با پزشک خود تماس گرفته و یا او را ملاقات کنید.

۱۰. بی‌حسی

بی‌حسی یکی از عوارض غیر قابل اجتناب کاشت مو است. میانگین زمان برای کاهش بی‌حسی نزدیک به ۱۸ هفته می‌باشد و در مواردی که بیماران حتی پس از گذشت ۱۸ هفته نیز این بی‌حسی را احساس می‌کنند، باید به پزشک مراجعه کنند.

به یاد داشته باشید که هر نوع عمل پزشکی عوارض جانبی خاصی را به دنبال دارد. به همین منظور توصیه می‌شود تا بیماران پیش از انجام عمل کاشت مو، تحقیقات مفید و کافی را انجام دهند تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند. همچنین توصیه می‌شود تا با مشورت با پزشک تمامی روش‌های مراقبتی پس از عمل را یاد بگیرند تا احتمال بروز عوارض جانبی را به حداقل خود رسانند. فراموش نکنید انتخاب متحصص مجرب و کلینیک به روز یکی از عواملی است که به ایجاد نتایج بهتر با عوارض کمتر کمک به سزایی می‌کند.

ما در کلینیک زیبایی سحر ضمن بهره‌گیری از بهترین و به روزترین تکنولوژی‌ها و دستگاه‌های روز دنیا و با همکاری مجرب‌ترین و حرفه‌ای‌ترین متخصصان، مراقبت‌های قبل و بعد، عوارض و نحوه انجام هر اقدام زیبایی را به مراجعه‌کنندگان توضیح می‌دهیم، تا بیماران با آرامش‌خاطر و آگاهی کامل در مسیر رسیدن به هدف خود قرار گیرند. جهت بهره‌گیری از مشاوره رایگان با شماره ۰۲۱-۸۸۵۹۶۳۹۸  تماس حاصل فرمایید.

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

نام و نام خانوادگی:

شماره تماس:

زمینه مشاوره:

اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.