ریشه‌ی مشکلات ریشه مو از کجاست؟

اشتراک گذاری

ریشه مو داخل فولیکول مو قرار دارد و به راحتی و به طور عادی مانند ساقه مو قابل مشاهده نیست. ریشه مو در پوست سر (یا ناحیه ی دیگری از بدن که مو در آن رشد پیدا می‌کند)، در بین دو بخش مهم یعنی محلی که عضلات مسئول نگهداری مو هستند و فولیکول قرار گرفته است. ریشه مو یا hair root مهم‌ترین بخش در ساختمان مو (کوتیکول، قشر، مدولا) انسان است که بدون وجود و حضور آن، عملا مو امکان رشد و ایستادگی در سر نخواهد داشت. در این مطلب به بررسی بیماری ریشه مو و عوامل از بین رفتن ریشه مو می‌پردازیم.

مو
مو

ریزش مو یا بیماری ریشه مو
به بیماری ریشه مو به طور عامه، ریزش مو گفته می‌شود که در بین برخی افراد رایج است. دلایل ریزش مو می‌تواند متفاوت باشد. البته بیماری ریشه مو به طور ناگهانی و ناغافل موهای سر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و به مرور زمان با سست شدن موها ما کم کم با خالی شدن نواحی خاصی از سر مواجه می‌شویم.

اگر در زمان شروع نازک شدن موها به دنبال جستجوی درمانی برای آن نباشیم، یا از عواملی که به تشدید ِنازکی مو کمک می‌کنند، جلوگیری به عمل نیاوریم، به سرعت بخش کثیری از موهای خود را از دست خواهیم داد.

بنابراین اگر چنین شرایطی را در حال حاضر تجربه می‌کنید، حتما به سراغ پزشک رفته و در این مورد با وی مشورت بگیرید. بروز مشکل یاد شده در ریشه موها به عوامل ارثی، سبک زندگی، تغذیه و .. مربوط می‌شود. اگر ریزش موی شما به صورت ارثی باشد، اغلب بعد از ریزش شاهد رشد مجدد آنها نخواهید بود، به همین دلیل بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند تا برای جلوگیری از تغییر ظاهرشان به سراغ کاشت مو بروند و قیدِ هزینه کردن برای تقویت موها را می‌زنند.

تقویت ریشه مو
تقویت ریشه مو

بهبود و تقویت ریشه مو
احتمال مبتلا شدن به بیماری ریشه مو بسیار زیاد است. با توجه به سبک زندگی تحمیل شده به دنیای امروز ما، بدیهی است که تغییر رژیم غذایی و توجه به موها باعث می‌شود تا در هر سال و سالی که هستیم، موهای بسیار پُر، شاداب، براق و خوش حالت داشته باشیم و به مرور با ریزش یکجای موهایی که از قبل تضعیف و شکننده شده‌اند رو به رو نشویم. برای مراقبت و تقویت موها لازم نیست تا کار ویژه و خارق‌العاده‌ای انجام دهید. اگر دچار ریزش مو شده و با بیماری ریشه مو مواجه شده‌اید، باید فولیکول و پیاز مو را از داخل و از بیرون تقویت کنید. در ابتدا با پزشک در این مورد مشورت بگیرید تا داروها یا محصولاتی که برای تقویت ریشه موهایتان لازم است را به شما معرفی کند. همچنین ممکن است پزشک به شما پیشنهاد دهد که برخی از روش‌های درمانی تخصصی مانند مزوتراپی را امتحان کنید تا به بهبود ظاهر موهایتان کمک کنید.

 

برای اینکه به تقویت ریشه مو و در نهایت ساقه‌ی آن کمک کنید، حتما باید جای خالی املاح معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین، و داروهای توصیه شده توسط پزشک را در رژیم غذایی خود جای دهید. به طبع دلیل اینکه موی اکثریت افراد به طور ناگهانی نازک می‌شود به این خاطر است که بدن امکان دریافت مواد مورد نیاز مو را از طریق مواد غذایی ندارد.

حتی در صورتی که مقدار معینی از ویتامین‌ها و املاح معدنی در ترکیبات و رژیم غذایی‌تان موجود باشد، بدن آنها را به ارگان‌هایی خواهد رساند که در اولویت قرار دارند. مو و ریشه ی مو جزء آن گروهی از بدن هستند که حیات ضروری ندارند و عملکرد بدن به آنها وابسته نیست. بنابراین شما شاهد کم‌پشت شدن و شکننده شدن موهایتان خواهید شد. از همین روی، توصیه می‌شود حتما به میزان کافی از مواد و املاحِ مورد نیاز برای کارکرد بدن و تقویت موها استفاده کنید تا به مشکلی این چنین برخورد نکنید.

ریشه مو
ریشه مو

عوامل از بین برنده‌ی ریشه مو چه می‌باشند؟
برخی عوامل در آسیب رساندن به ریشه مو دخیل هستند. یکی از این موارد مهم، استفاده از شامپوها، نرم کننده‌ها و رنگ‌های شیمیایی بی‌کیفیت است که سلامت مو و ریشه‌ی مو را بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آنجا که ریشه بخش بسیار حساس در آناتومی مو به حساب می‌آید، در صورتی که با آسیب جدی مواجه شود، تا مدتها ظاهر موهایتان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. برای اینکه ریشه موهایتان از این نظر دچار مشکل نشود، حتما از مواد با کیفیت استفاده کرده و نسبت به ترکیبات به کار رفته در آنها حساسیت به خرج دهید.

 

مورد بعدی استفاده از اتو مو، برس نامناسب برای شانه کردن سر، زیورآلات سنگین و مناسب و کلیه‌ی ابزاری هستند که حرارت بسیار زیادی به ساقه و ریشه‌ی موها وارد می‌کنند. ایجاد کشش و سفت بستن موها، ریشه‌ی آن را سست خواهد کرد. همچنین اگر هر روز اقدام به اتو کردن یا پیچ دادن موهای خود می‌کنید باید به خوبی بدانید که کم کم، سست شدن ریشه مو و ریزش شدید موها به سراغ شما نیز خواهد آمد. برای سلامت نگه داشتن موها و جلوگیری از طاسی، استفاده از وسایل ذکر شده را به حداقل ممکن کاهش دهید. همچنین اگر دائما در معرض تابش اشعه‌ی نور خورشید هستید، سعی کنید از کلاه استفاده کنید تا اشعه‌ی فرابنفش نور خورشید بر روی موهایتان تاثیر سوء، نداشته باشد.

آیا هر نوع ریزش مو، نشان‌دهنده بیماری ریشه مو است؟
پاسخ این سوال منفی است؛ هر نوع ریزش مو، خبر از بیماری ریشه مو نمی‌دهد. برخی ریزش‌های مربوط به مو فصلی بوده و بسیار شایع است که هر روز چند تار مو روی بالش یا محل خواب خود پیدا کنید. موها به طور معمول یک چرخه رشد و یک چرخه‌ی استراحت دارند. وقتی در چرخه‌ی استراحت قرار داشته باشند، ما با ریزش مو مواجه خواهیم شد.

این نوع ریزش‌ها بازگشت دارند و بعد از مدتی می‌توانید شاهد رویش موهای جدید باشید. عموماً منظور تقویت ریشه مو و ساقه‌ی آن، حفظ زیبایی و افزایش عمر موهایی است که در دوره رشد هستند و نه استراحت!

 

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)