علل ریزش مو در کودکان

اشتراک گذاری

ریزش مو در کودکان

شاید برای بزرگسالان ریزش مو با افزایش سن مسئله‌ای دور از ذهن نباشد، اما به احتمال زیاد دیدن ریزش موهای فرزند خردسالتان می‌تواند یک شوک واقعی برای شما باشد. ریزش مو در کودکان غیر معمول نیست، اما علت آن ممکن است با طاسی بزرگسالان متفاوت باشد. اغلب، کودکان به دلیل اختلال در پوست سر، موهای خود را از دست می‌دهند. بسیاری از این علل، تهدیدکننده سلامت جسمانی کودک شما و خطرناک نیستند. با این حال، ریزش مو می‌تواند بر سلامت عاطفی و شکل‌گیری اعتماد به نفس کودک شما تأثیر بگذارد.

از آنجایی که ریزش مو در کودکان ممکن است تأثیر روانی عمیقی بر آنها داشته باشد، مراجعه به پزشک برای درمان این معضل امری ضروری و مهم است. در این مقاله سحر کلینیک، درباره این اختلال بیشتر بخوانید:

 

چه چیزی می‌تواند باعث ریزش مو در کودکان شود؟

اغلب، ریزش مو در کودکان به دلیل عفونت یا مشکلات دیگری در پوست سر ایجاد می‌شود. در اینجا برخی از شایع‌ترین علت‌های بروز ریزش مو در کودکان را بررسی خواهیم کرد:

 

کچلی قارچی سر

این عفونت پوست سر زمانی گسترش می‌یابد که کودکان وسایل شخصی مانند شانه و کلاه را به اشتراک بگذارند. این عارضه اگرچه توسط یک قارچ ایجاد می‌شود، به عنوان کرم حلقوی پوست سر نیز شناخته می‌شود.

بچه‌های مبتلا به این عارضه دچار تکه‌هایی از ریزش مو با نقاط سیاه می‌شوند که در آن موها دچار شکستگی می‌شوند. پوست سر این کودکان نیز ممکن است قرمز، پوسته پوسته و ناهموار شود. تب و تورم غدد نیز از دیگر علائم احتمالی است.

یک متخصص پوست می‌تواند با معاینه پوست سر کودک شما، ابتلا به این بیماری را تشخیص دهد. گاهی اوقات پزشک یک تکه کوچک از پوست عفونی را می‌تراشد و برای تایید تشخیص به آزمایشگاه می‌فرستد.

کچلی قارچی سر با یک داروی ضد قارچ خوراکی به مدت حدود هشت هفته مصرف شود، درمان می‌گردد. استفاده از شامپوی ضد قارچ همراه با داروهای خوراکی از انتقال ویروس به سایر کودکان جلوگیری می‌کند.

 

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش مو کودکان می‌شود. در این بیماری سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول‌هایی که مو از آن رشد می‌کند حمله می‌کند. تقریباً از هر ۱۰۰۰ کودک، ۱ کودک مبتلا به این نوع از آلوپسی است.

آلوپسی بسته به الگوی ریزش مو به اشکال مختلف ظاهر می‌شود:

  • آلوپسی آره آتا: لکه‌های طاس روی پوست سر کودک ایجاد می‌کند
  • آلوپسی توتالیس: تمام موهای سر می‌ریزد
  • آلوپسی یونیورسالیس: تمام موهای بدن می‌ریزد

کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا ممکن است کاملاً کچل شوند. برخی حتی موهای بدن خود را نیز از دست می‌دهند. پزشک با بررسی پوست سر فرزندتان آلوپسی آره آتا را تشخیص می‌دهد. همچنین ممکن است چند تار مو را برای بررسی بیشتر زیر میکروسکوپ بردارد.

هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد، اما برخی از روش‌های درمانی می‌توانند به رشد مجدد مو کمک کنند:

  • کرم، لوسیون یا پماد کورتیکواستروئید
  • ماینوکسیدیل
  • آنترالین

با درمان مناسب، در اکثر کودکان مبتلا به آلوپسی آره آتا در عرض یک سال دوباره موها رشد خواهند داد.

 

آلوپسی توتالیس

در این نوع از آلوپسی تمامی موهای سر به طور کامل دچار ریزش می‌شوند. این شکل از آلوپسی می‌تواند به صورت آلوپسی آره آتا شروع شده و با ریزش تکه‌های کوچکی از مو بروز پیدا کند. در ادامه بخش‌هایی که تحت تاثیر ریزش قرار گرفته‌اند، پخش شده و کل نواحی سر را دچار ریزش می‌کنند.

ریزش مو کودکان در آلوپسی توتالیس می‌تواند به طور ناگهانی شروع شود و به سرعت رخ دهد. اگر کودک شما مبتلا به آلوپسی توتالیس است، ممکن است ناخن‌های شکننده و سوراخ‌دار نیز داشته باشد.

 

آلوپسی یونیورسالیس

این نوع از آلوپسی که پیشرفته‌ترین شکل از آلوپسی آره آتا نیز می‌باشد، ریزش کامل موهای سر و بدن را به همراه دارد. این به معناست که کودک مبتلا به آلوپسی یونیورسالیس تمامی موهای خود در نواحی مختلفی از جمله ابرو، مژه، صورت و بدن را از دست می‌دهد. این بیماری نادر از نوع خود ایمنی بوده و حاصل از حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو می‌باشد.

اگرچه برخی از کودکان مبتلا به این بیماری علاوه بر ریزش مو، علائم دیگری را تجربه نمی‌کنند؛ اما ممکن است برخی از کودکان در نواحی آسیب‌دیده تحت تاثیر ریزش، دچار خارش و یا احساس سوزش شوند. در این بیماری برخلاف آلوپسی توتالیس، التهاب پوست و سوراخ شدن ناخن اتفاق نمی‌افتد.

 

تریکوتیلومانیا

کندن موی وسواسی یا تریکوتیلومانیا اختلالی است که در آن بچه‌ها موهای خود را می‌کَنند. متخصصان آن را به عنوان نوعی اختلال وسواس کنترل تکانه دسته‌بندی می‌کنند. کودکان مبتلا به این عارضه دارای نواحی تکه‌ای موی از دست رفته و شکسته خواهند بود.

برخی از کودکان نیز موهای کنده شده را می‌خورند که باعث تشکیل گلوله‌های بزرگی از موهای هضم نشده در شکم می‌شود.

زمانی که بچه‌ها از کندن موها خودداری کنند، موها دوباره رشد می‌کنند. درمان شناختی-رفتاری به بچه‌ها می‌آموزد که از کشیدن موها بیشتر آگاه شوند. این درمان به آن‌ها کمک می‌کند تا احساساتی را که این رفتار را تحریک می‌کند، درک کنند تا بتوانند آن را متوقف کنند.

 

تلوژن افلوویوم

تلوژن بخشی از چرخه طبیعی رشد مو است که در آن موها رشد نمی‌کنند و استراحت می‌کنند. سپس، موهای قدیمی می‌ریزند تا موهای جدید رشد کنند. به طور معمول، تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از فولیکول‌های مو در هر زمان در این مرحله هستند.

در کودکان مبتلا به تلوژن افلوویوم، فولیکول‌های مو بیشتر از حد طبیعی وارد فاز تلوژن می‌شوند. بنابراین مثلا به جای ریزش ۱۰۰ تار مو در روز، بچه ها روزانه ۳۰۰ تار مو از دست می‌دهند. این نوع از ریزش مو ممکن است قابل توجه نباشد و یا سبب ایجاد لکه‌های طاس روی پوست سر شود.

تلوژن افلوویوم معمولاً پس از یک رویداد شدید رخ می‌دهد، مانند:

  • تب بسیار بالا
  • عمل جراحي
  • آسیب‌های عاطفی شدید، مانند مرگ یکی از عزیزان
  • آسیب شدید

پس از گذشت این رویداد، موهای کودک باید دوباره رشد کنند. رشد مجدد کامل می‌تواند شش ماه تا یک سال طول بکشد.

 

کمبود تغذیه‌ای

تغذیه خوب برای داشتن بدنی سالم ضروری است. عدم دریافت ویتامین، مواد معدنی و پروتئین موجب ریزش مو در کودکان می‌شود. ریزش مو می تواند نشانه ای از اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی و پرخوری عصبی و همچنین یک عارضه جانبی رژیم گیاهخواری یا گیاهخواری کم پروتئین باشد.

کمبود این مواد مغذی می‌تواند باعث ریزش مو شود:

  • آهن
  • روی
  • نیاسین
  • بیوتین
  • پروتئین و اسیدهای آمینه

متخصص اطفال کودک شما به منظور جبران این مسئله می‌تواند یک برنامه غذایی سالم را پیشنهاد کند.

 

کم کاری تیروئید

تیروئید غده‌ای در گردن شماست که با ترشح هورمون‌های خاصی به کنترل متابولیسم بدن شما کمک می‌کند. در کم کاری تیروئید، تیروئید به اندازه کافی هورمون‌های مورد نیاز خود را برای عملکرد صحیح تولید نمی‌کند. این بیماری با علائمی از جمله افزایش وزن، یبوست، خستگی، خشکی و ریزش مو در سرتاسر پوست سر همراه است. زمانی که کودک شما تحت درمان با داروهای هورمون تیروئید قرار می‌گیرد، ریزش مو باید متوقف شود. این پروسه ممکن است چند ماه به طول بینجامد.

 

 شیمی درمانی

ریزش مو همواره به عنوان یک عارضه نگران‌کننده پس از درمان سرطان و شیمی درمانی برای بسیاری از افراد شناخته می‌شود. شیمی درمانی یک روش درمانی در طی پروسه درمان سرطان است که سلول‌های دارای تقسیم سلولی سریع را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این سلول‌ها شامل سلول‌های ریشه موی سر نیز می‌شوند. به همین علت است که افرادی که تحت تاثیر شیمی درمانی قرار می‌گیرند، موهای خود را از دست می‌دهند.

اگرچه پس از پایان درمان، موی سر رشد خود را دوباره از سر می‌گیرد، اما بایستی برای آمادگی در جهت مقابله با این عارضه جانبی طاقت فرسا، جلسه‌ای با تیم مراقبتی سرطان تنظیم کنید تا با صحبت با کودکتان در خصوص نگرانی‌ها و آمادگی برای ریزش مو، دشواری این مسیر را کمتر کنند.

به طور معمول ریزش مو پس از دو تا چهار هفته بعد از آغاز شیمی درمانی اتفاق می‌افتد. این ریزش مو ممکن است به‌طور تدریجی رخ داده و یا ناگهانی باشد. شما ممکن است آغاز فرایند ریزش موهای کودکتان را با دیدن توده‌ای از موهای ریخته شده بر روی بالشت و یا در شانه متوجه شوید.

این که کودک شما دچار کم‌پشتی مو شود و یا به طور کامل موهای خود را از دست دهد، به روند درمان او بستگی دارد. پس از پایان درمان سرطان نیز جهت بهبود وضعیت موها و شروع به رشد مجدد، به چند هفته زمان نیاز است.

پس از رشد مجدد موهای کودکتان، احتمال دارد که موهای تازه رشد کرده اندکی با موهایی که از دست داده است، متفاوت باشد. که این تفاوت اغلب به صورت موقتی بوده و پس از مدتی ظاهر موهای جدید همانند موهای قدیمی و از دست رفته خواهند شد.

توصیه می‌شود جهت آسان‌تر نمودن این پروسه و آمادگی روانی کودکتان، جلساتی را با روانشناس کودک مجرب در این زمینه ترتیب دهید. تا هم به شما و هم کودکتان در مدیریت این شرایط کمک کند.

 

 

توصیه‌های مراقبتی مو

علاوه بر علل ذکر شده، دلایل دیگری نیز می‌توانند در ریزش موی کودک شما تاثیرگذار باشند. عواملی چون خشک کردن مو، بستن مو و سایش مو می‌توانند از جمله این دلایل باشند. به منظور جلوگیری از ریزش مو تحت تاثیر این عوامل، توصیه می‌شود تا روش مراقبتی صحیحی را در جهت حفظ سلامت موی کودک دلبندتان به کار  گیرید. در ادامه به تعدادی از این توصیه‌های مراقبتی اشاره خواهیم کرد:

  • اجتناب از مصرف مواد شیمیای قوی در جهت حالت‌دهی و یا رنگ کردن موی کودک.
  • استفاده از کمترین درجه حرارت سشوار در هنگام خشک کردن موی کودک.
  • خودداری از استفاده از ابزارهای حرارتی مستقیم مثل اتو مو.
  • اجتناب از بستن موها به شکل دم اسبی و یا بافت‌های محکم به طور مداوم.

ریزش مو در کودکان

ریزش مو برای هر کسی و در هر سنی می‌تواند اتفاقی غم‌انگیز و نگران‌کننده باشد. حال اگر این اتفاق برای یک کودک رخ دهد بایستی به طور صحیحی مدیریت شود؛ چرا که می‌تواند تاثیر بسیاری در روحیه و اعتماد به نفس کودک شما بگذارد. در این حالت بهتر است تا به شکلی صحیح، علت ریزش موی کودکتان را برای او توضیح دهید و متذکر شوید که می‌توانید با کمک یکدیگر این عارضه را حل کنید. مشاوره دادن به کودک در جهت مدیریت این معضل می‌تواند کمک شایانی باشد. در این حالت بهتر است تا از متخصص اطفال کودک خود بخواهید تا یک مشاور کارآزموده و حرفه‌ای به شما معرفی کند.

 

مشاوران ما در کلینیک تخصصی پوست و مو سحر با تجربه‌ی بالای خود در زمینه مواجهه با بیماران مختلف، می‌توانند کمک بسیاری در جهت مدیریت و درمان این مسئله به شما کنند. به یاد داشته باشید که کودک در مقایسه با یک فرد بالغ بسیار حساس‌تر است.

پس مراجعه به موقع و در زمان صحیح می‌توانند بزرگترین کمک را در جهت حفظ اعتماد به نفس کودک‌تان داشته باشد.

شما می‌تواند جهت رزرو جلسه مشاوره رایگان با مشاوران و متخصصان ما در سحرکلینیک با شماره ۸۸۵۹۶۳۹۸-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید. پس همین امروز با ما تماس بگیرید تا شما را در جهت درمان ریزش مو در کودکان یاری کنیم.

 

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)