ریزش مو در زنان و راهکارهای پیشنهادی جهت درمان آن

اشتراک گذاری

ریزش مو در زنان

پوست انسان در تمام نقاط به جز کف دست، کف‌ پا و پلک‌ها از مو پوشیده شده است. حتی در برخی از نقاط به قدری تارهای مو ظریف هستند که عملا نامرئی می‌باشند. موهای پرپشت و درخشان در ناحیه سر یکی از زیبایی‌های ظاهری است که هر فردی آرزوی آن را دارد. همین امر باعث شده افرادی که از ریزش مو رنج می‌برند، دچار عدم اعتماد به نفس شده و به فکر راهکاری برای درمان این معضل باشند. برخلاف تصور عموم فقط آقایان دچار ریزش مو نمی‌شوند؛ بلکه ریزش مو در زنان نیز شایع بوده و می‌تواند منجر به کم‌پشتی موها و یا طاسی گردد. این طاسی می‌تواند به طور تدریجی و یا ناگهانی ایجاد شده و دائمی یا موقت باشد.

سر یک انسان بالغ به طور متوسط حدود ۱۰۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ تار مو دارد و به طور طبیعی روزانه ۱۰۰ عدد از آن ها را از دست می‌دهد. پس پیدا کردن چند تار موی سرگردان روی شانه مو لزوماً دلیلی برای هشدار نیست. اما زمانی که ریزش مو از حالت طبیعی خارج شده و فرد را دچار‌ نگرانی کند، بایستی به فکر راهکارهای درمانی بود.

 

چه چیزی باعث ریزش مو می‌شود؟

ریزش مو بخشی از چرخه طبیعی رشد موهاست. به طوری که موهای قدیمی با ریزش خود جا را برای موهای جدیدتر باز می‌کنند. تا زمانی که تعادل میان ریزش موهای قدیمی و رشد موهای جدید برقرار باشد، ریزش مو طبیعی است. اما زمانی که این تعادل از بین برود، ریزش مو از حالت طبیعی خارج شده و آلوپسی یا طاسی را در فرد ایجاد می‌کند.

پزشکان نمی‌دانند چرا ماهیت برخی فولیکول‌های مو به گونه‌ای است که دوره رشد کوتاه‌تری نسبت به بقیه دارند. با این حال، چندین عامل ممکن است بر ریزش مو در زنان تأثیر بگذارد:

 

  • هورمون‌ها: مانند سطوح غیر طبیعی آندروژن (هورمون‌های مردانه که هم در مردان و هم در زنان تولید می‌شوند) که می‌تواند عامل اصلی ریزش مو در زنان باشد.
  • وراثت: ژن‌ها هم از والدین مرد و هم زن، می‌توانند بر استعداد فرد برای طاسی الگوی مردانه یا زنانه تأثیر بگذارند.
  • استرس: استرس و اضطراب ناشی از اتفاق‌های مختلف در زندگی می‌تواند در حیطه‌های زمانی خاصی به یکباره سبب ریزش مو در زنان شود.

 

  • بارداری و زایمان: از آن جایی که در حین بارداری شخص با حجم زیادی از عدم تعادل در هورمون‌ها مواجه می‌شود، ریزش مو زنان به طور معمول اتفاق می‌افتد.
  • داروها: بسیاری از داروها از جمله داروهای شیمی درمانی مورد استفاده در درمان سرطان، رقیق‌کننده‌های خون، مسدودکننده‌های بتا آدرنرژیک مورد استفاده برای کنترل فشار خون و قرص‌های ضد بارداری، موقتی می‌توانند باعث ریزش مو در زنان شوند.

 

  • آسیب‌های فیزیکی: عواملی از جمله سوختگی، جراحات و اشعه ایکس می‌تواند باعث ریزش موی موقت شود. در چنین مواردی، معمولاً پس از بهبودی آسیب، رشد طبیعی مو برمی‌گردد، مگر اینکه جای زخم ایجاد شود که در این صورت موها هرگز دوباره رشد نمی‌کنند.
  • کم‌کاری تیرویید: اختلالات مربوط به غده تیرویید یکی از مواردی است که می‌تواند تاثیر به سزایی در ریزش موی افراد بگذارد. بسیاری از افرادی که مبتلا به کم‌کاری تیرویید هستند، از ریزش موی شدید رنج می‌برند.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: سندرم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری مرتبط با اختلال عملکرد هورمون‌هاست. در این بیماری با بالا رفتن میزان آندورژن‌ها یا تستسترون و دی هیدروتستستروندر بدن، ریزش مو و کم‌پشتی مو در زنان اتفاق می‌افتد.

 

  • بیماری خودایمنی: بروز این بیماری‌ها ممکن است باعث آلوپسی آره آتا شود. در آلوپسی آره آتا، سیستم ایمنی بدن به دلایل نامعلومی افزایش می‌یابد و به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. در اکثر افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا، موها دوباره رشد می‌کنند، اگرچه ممکن است به طور موقت بسیار ظریف و با رنگی روشن‌تر باشند.
  • روش‌های غلط مراقبت از مو: روش‌های آرایشی مانند شامپو زدن به دفعات، خشک کردن، دکلره کردن و رنگ کردن مو می‌توانند با ضعیف و شکننده کردن موها به نازک شدن کلی مو کمک کنند. بافتن محکم، استفاده از بیگودی داغ، و کشیدن موها نیز می‌تواند به مو آسیب برساند و آن را بشکند. با این حال، این روش‌ها باعث طاسی در زنان نمی‌شوند. در بیشتر موارد، اگر منبع مشکل از بین برود، موها به طور طبیعی رشد می‌کنند. با این حال، آسیب شدید به مو یا پوست سر گاهی اوقات باعث ایجاد لکه‌های طاسی دائمی می‌شود.

 

  • شرایط پزشکی : بیماری‌هایی مثل تیروئید، لوپوس، دیابت، کم‌خونی ناشی از فقر آهن، اختلالات خوردن و کم‌خونی می‌توانند باعث ریزش مو در زنان و مردان شوند. اغلب اوقات، زمانی که بیماری زمینه‌ای درمان می‌شود، موها برمی‌گردند.
  • رژیم غذایی: یک رژیم غذایی کم پروتئین یا یک رژیم غذایی با محدودیت شدید کالری نیز می‌تواند به صورت موقتی باعث ریزش موی زنان و مردان شود. برای جلوگیری از ریزش مو توصیه می‌شود که اطلاعاتی در مورد غذاهایی که می‌توانند به جلوگیری از ریزش مو کمک کنند، دریافت کنید. همچنین کاهش به یکباره وزن می‌تواند سبب شود تا بدن با فقر ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن برای رشد موها مواجه شده و ریزش مو اتفاق بیفتد.

 

ریزش مو در زنان

در تمامی مواردی که توضیح دادیم تمام زنان مستعد ریزش مو و طاسی می‌باشند. اما این مشکل در افراد زیر شایع‌تر است:

  • زنانی که عادت به محکم بستن موهای خود دارند
  • زنانی که به تازگی زایمان کرده‌اند
  • زنانی که داروهای خاص با عوارض ریزش مو مصرف می‌کنند
  • زنانی که از مواد شیمیایی مضر و آسیب زا به طور مکرر برای موهای خود استفاده می‌کنند
  • زنان بالای ۴۰ سال

 

 

علائم نشان‌دهنده قطعیت ریزش مو

هر ریزش مویی نگران‌کننده نیست. اگر هر یک از شرایط زیر را داشتید، بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمایید:

  • کنده شدن موها با لمس ساده
  • طاسی‌های منطقه‌ای و گسترش بخش‌های کم‌پشت مو
  • مشاهده‌ مقدار زیادی مو روی بالشت، شانه و کف حمام
  • ظاهر‌کم حجم موها در هنگام بستن مو

 

ارتباط ریزش مو با بارداری و شیردهی

یکی از شایع‌ترین دلایل ریزش مو در زنان، ریزش مو پس از بارداری است. به طور معمول در طول دوران بارداری تغییرات هورمونی به شکلی است که سبب کاهش ریزش و بهبود کیفیت موها می‌شود. با گذشت سه ماه از زایمان، اختلالی موقت در چرخه رشد موها ایجاد شده و ریزش مو رخ می‌دهد. این ریزش معمولا موقتی بوده و به زودی رشد مجدد موها اتفاق می‌افتد.

از آن جایی که ریزش موی زنان پس از بارداری، سه ماه پس از زایمان اتفاق می‌افتد. برخی این اتفاق را به فرایند شیردهی ارتباط می‌دهند. در حالی که این ریزش مو با شیردهی ارتباطی نداشته و در صورت قطع شیردهی، تغییری نخواهد کرد.

 

 

درمان ریزش مو در زنان

در ادامه تعدادی از راهکارهای درمانی در جهت جلوگیری از ریزش مو و کمک به رشد مجدد مو را با یکدیگر بررسی می‌کنیم:

  1. مشاوره تغذیه: همان‌طور که گفتیم رژیم غذایی که در پروتئین و ویتامین‌ها فقیر باشد، تاثیر به سزایی در ریزش موها دارد. بنابراین در این حالت بهترین کار، مشاوره با یک متخصص تغذیه ماهر است تا به شما کمک کند تا شانس بهتری برای رشد موهای خود داشته باشید.
  2. کاهش استرس: حفظ تعادل زندگی، ایجاد آرامش، اختصاص دادن زمانی برای رسیدگی به سلامت روح و روان از جمله اقداماتی است که می‌تواند در جهت کاهش ریزش مو موثر باشد. اگر فکر می‌کنید ریزش موی شما ناشی از استرس و مشکلات روحی است، وقت آن است که تغییری در روند زندگی خود ایجاد کنید.

 

۳٫ مکمل‌ها و ویتامین‌ها: مکمل‌ها و ویتامین‌های بسیاری مختص مو وجود دارند که با مصرف منظم آنها می‌توان فقر ناشی از کمبود ویتامین‌ها را جبران کرد. زنانی که از ریزش موی شدید رنج می‌برند، می‌توانند زیر نظر پزشک متخصص از این مکمل‌ها استفاده کنند.

۴٫ تکنیک‌های صحیح مراقبت از مو: بهتر است بدانید که روش‌های مراقبتی اشتباه از مو می‌تواند تاثیر بسیاری در ریزش مو و سلامت آن بگذارد. در نتیجه در این زمان که تارهای مو بسیار آسیب‌پذیر تر از قبل هستند، از روش‌های مراقبتی صحیح استفاده کنید.

۵٫ درمان دارویی: در بسیاری از موارد، ریزش مو در زنان به علت مواردی است که با درمان دارویی به راحتی قابل درمان می‌باشند. در نتیجه با مراجعه به پزشک و بررسی شرایط موجود در ارتباط با درمان دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

۶٫مزوتراپی مو: مزوتراپی روشی است که طی آن کوکتل‌ها و محلول‌های مزوتراپی که حاوی ویتامین‌ها، هورمون‌ها و مواد مغذی مورد نیاز در جهت رشد مو است به زیر پوست تزریق می‌شود. به منظور دستیابی به بهترین نتیجه این روش طی چند جلسه منظم تکرار می‌گردد. همچنین برای نفوذ بیشتر و بهتر این مواد به داخل پوست، در اکثریت موارد این تکنیک در ترکیب با میکرونیدلینگ انجام می‌گیرد.

۷٫ پی آر پی تراپی مو: PRP روشی نوین در جهت درمان ریزش مو می‌باشد که بسیاری از زنان امروزه این روش را به صورت مستقل و یا در ترکیب با سایر روش‌ها انتخاب می کنند. این تکنیک که پلاسمای غنی از پلاکت نیز نامیده می‌شود روشی بی‌ضرر بوده و به راحتی برای اکثریت افراد قابل انجام است. در این روش پس از دریافت مقداری خون از شخص، پلاسمای آن جداسازی و آماده‌سازی شده و در نهایت در ناحیه کم‌پشت و یا طاس تزریق می‌گردد. این روش بدون نیاز به استراحت و بیهوشی بوده و بازدهی بالایی در درمان ریزش مو دارد.

 

۸٫کربوکسی تراپی: در این روش گاز کربن دی اکسید به زیر پوست تزریق شده و با افزایش جریان خون سبب افزایش اکسیژن رسانی به سلول‌ها و تغذیه آن‌ها می گردد. این تکنیک غیرتهاجمی و بدون عوارض بوده و به راحتی توسط پزشکان و متخصصان در بهترین کلینیک‌های زیبایی قابل انجام است.

۹٫ لیزر تراپی مو: استفاده از لیزرهای کم توان یک روش غیرتهاجمی است که طی آن از لیزرهایی با سطح انرژی نوری و جریان کم که خاصیت درمانی دارند استفاده می‌شود. این تکنیک تنها پس از یک جلسه می‌تواند گردش خون را تا ۵۴ درصد در ناحیه سر افزایش داده و به این شکل سبب افزایش اکسیژن‌رسانی شود.

ریزش مو در زنان

ما در کلینیک تخصصی زیبایی پوست و مو سحر با برخورداری از لاین‌هایی از متخصصان حرفه‌ای و کاربلد و با تکیه بر تجربه‌ی بالا در زمینه درمان بیماری‌های مرتبط با مو و ریزش مو و با تکیه بر تجهیزات و دستگاه‌های حرفه‌ای و مواد معتبر و تایید شده آماده خدمت رسانی به تمامی بانوانی هستیم که به سلامت و زیبایی موهای خود اهمیت می‌دهند. شما می‌توانید پیش از جلسات درمان در طول جلسات مشاوره، نحوه انجام کار، عوارض احتمالی و مراقبت‌های بعد از هر نوع اقدامی را جویا شده و انتظارات و اهداف خود را برای کارشناسان و متخصصان ما شرح دهید.

متخصصان، کارشناسان و کادر درمان سحر کلینیک به عنوان یک تیم واحد در تلاش هستند تا بهترین و پر بازده‌ترین خدمات درمانی و زیبایی را به شما ارائه دهند. شما می‌توانید برای مشاوره تخصصی در زمینه شناسایی علت ریزش مو و بررسی راهکارهای درمانی با شماره‌های زیر تماس حاصل فرمایید:

۸۸۵۹۶۳۹۸-۰۲۱

۰۹۳۸۵۳۰۹۳۸۷

 

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)