آیا باید نگران لکه‌های فوردایس باشم؟

اشتراک گذاری

 

دانه‌های فوردایس برجستگی‌های کوچکی از چربی هستند که روی ساقه آلت تناسلی، لابیا، کیسه بیضه و یا در کنار لب‌ها ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها می‌توانند قرمز کم رنگ، زرد، سفید و یا همرنگ پوست باشند.
این لکه‌های بی‌ضرر که هم در مردان و هم در زنان شایع هستند، غدد تولیدکننده چربی پوست را درگیر می‌کنند و به دلیل ظاهری که دارند می‌توانند باعث ایجاد نگرانی شوند اما در واقع هیچ خطری برای سلامتی ندارند. لکه‌های فوردایس با وجود این که در ناحیه تناسلی نیز ممکن است به چشم بخورند، عفونت مقاربتی به شمار نمی آیند و به هیچ وجه نگران‌کننده سلامتی نیستند و درمان این لکه‌ها صرفا از جنبه زیبایی مورد اهمیت است.

 

علائم لکه‌های فوردایس
دانه های فوردایس برجستگی‌های کوچک و کم رنگ و یا لکه‌هایی هستند که قطری بین ۱ تا ۳ میلی‌متر دارند و معمولاً با رنگ‌های زرد، سفید، قرمز کم رنگ و یا به رنگ پوست به صورت تکی و یا گروهی دیده می‌شوند. این نقاط در نواحی مختلفی از بدن قابل مشاهده هستند؛ از جمله:
• ساقه آلت تناسلی
• کیسه بیضه
• مرز سرخاب: نقطه‌ای روی صورت که در آن لب‌ها و پوست به هم می‌رسند
• لابیا
• اطراف ناحیه مقعد

دانه‌های فوردایس روی ساقه آلت تناسلی، کیسه بیضه و لابیاها ممکن است به صورت پاپول های قرمز روشن یا بنفش به نظر برسند یا ممکن است رنگ کم‌رنگی داشته باشند. آنها می‌توانند به تنهایی یا در دسته های ۵۰ تا ۱۰۰ نقطه‌ای ظاهر شوند و هنگامی که پوست کشیده می‌شود، آشکارتر می‌شوند.
این نقاط عفونی نیستند و نمی‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند. برخی از مردان مبتلا به لکه‌های فوردایس ممکن است تعجب کنند که آیا یک عفونت مقاربتی دارند و یا یک نوع سرطان، اما اغلب نشان داده می‌شود که این نقاط بی‌ضرر هستند.


علت ایجاد دانه‌های فوردایس
لکه فوردایس نوعی غده چربی است که در نقاطی دور از ذهن در بدن ظاهر می‌شود. این غدد به عنوان غدد سباسه نابجا نیز شناخته می‌شوند.
مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد لکه‌های فوردایس می‌شود، اما برخی مطالعات رشد آنها را با تغییرات هورمونی مرتبط می‌دانند و برخی دیگر نشان می‌دهند که این لکه‌ها در زمانی که جنین در رحم رشد می‌کند، شروع به شکل‌گیری می‌کنند. با این حال، اگرچه این غدد از نظر فنی در جای درستی قرار نگرفته‌اند، اما با این حال وجود آنها به بروز یک بیماری اشاره ندارد.
متخصصان پوست می‌گویند که لکه های فوردایس طبیعی هستند و تا حدی در اکثر افراد ایجاد می‌شوند و هیچ خطری برای سلامت جسمانی نداشته و در نتیجه نیاز به درمان ندارند. و فقط افرادی که از تأثیر لکه‌های فوردایس بر ظاهر خود راضی نیستند می‌توانند از روش‌های مختلف برای رفع آنها استفاده کنند. که در ادامه به بررسی بیشتر آنها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که روش‌های درمانی ذکر شده در ادامه مطلب، ممکن است برای برخی از افراد به اندازه کافی موثر نباشند.

 

الکترودیکاسیون
درمان لیزری الکترودیکاسیون یا دی اکسید کربن (CO2) با درجاتی از موفقیت در کمتر دیده شدن لکه های فوردایس استفاده شده است. این درمان می تواند نگرانی فرد را از لحاظ جنبه‌های ظاهری بیماری برطرف کند.

لیزرهای رنگی پالسی
این لیزر، درمانی است که معمولاً برای اختلالی به نام هایپرپلازی غدد سباسه استفاده می‌شود. در این اختلال، غدد ایجاد کننده لکه‌های فوردایس بزرگ می‌شوند. این تکنیک از لحاظ هزینه، گران قیمت بوده و نسبت به روش‌های دیگر اسکار کمتری بر جای می‌گذارد.

 

تکنیک میکرو پانچ
در سال ۲۰۱۳ محققان نتایج امیدوارکننده ای را برای تکنیک میکرو پانچ در مجله جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی منتشر کردند که گزارش می‌دهد که بیمارانی که با این روش درمان شده‌اند نشانه‌ای از مشاهده دوباره دانه های فوردایس در یک سال پس از جراحی گزارش نکرده‌اند. پیش از انجام این روش برای احساس کمترین درد، پزشک از بی‌حس کننده موضعی استفاده می‌کند. سپس به وسیله ابزاری به شکل قلم، بافت ناخواسته از بین می‌رود. لازم به ذکر است که در این روش هیچ نوع جای زخمی باقی نمی‌ماند.

آیا وجود دانه های فوردایس عوارضی به دنبال دارد؟
همانطور که پیش از این گفتیم، این دانه‌ها برای سلامتی فرد هیچگونه خطری ایجاد نمی‌کنند اما به دلیل ظاهر ناخوشایند لکه‌ها، خطر اضطراب و افسردگی برای فرد وجود دارد.
چشم‌ها و لب ها قسمت‌های برجسته و مهمی در صورت هستند. وجود لکه در این نواحی می‌تواند افراد را از نظر عاطفی تحت تاثیر قرار دهد.
کسانی که علائم شدیدی در اندام تناسلی خود دارند ممکن است از نظر شریک جنسی خود خجالت زده یا نگران باشند و اعتماد به نفس خود را از دست دهند. در برخی موارد نادر نیز، لکه‌ها ممکن است در صورت آسیب‌دیدگی و یا در حین مقاربت خونریزی کنند. با این حال، هیچ عارضه فیزیکی شناخته شده‌ای از لکه های فوردایس وجود ندارد.
در حالی که دلایل ایجاد این لکه‌ها تا حد زیادی ناشناخته است، آنها را می‌توان با انواع مختلف پوست و سایر بیماری‌ها مرتبط دانست. به طور کلی لکه‌های فوردایس در مردان به میزان دو برابر در مقایسه با زنان شایع‌تر است و همچنین احتمال بروز آن در پوست‌های چرب نیز بیشتر می‌باشد.

 

غیر معمول نیست که افرادی که لکه‌های فوردایس روی لب‌های خود دارند به چندین متخصص پوست و جراح پلاستیک مراجعه کنند. اما به راحتی متوجه خواهند شد که این نقاط برای سلامتی آنها خطری به دنبال ندارند و با وجود اینکه روش‌های درمانی مختلفی برای رفع این نقاط وجود دارد، به علت بی‌خطر بودن توسط پزشک توصیه نمی‌شوند. با این حال بهتر است در صورت مشاهده هرگونه تغییر در ناحیه تناسلی و یا صورت، به پزشک مراجعه کرده و توسط پزشک معاینه شوید.

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)