انواع بیماری های مو و علل ایجاد آن

اشتراک گذاری

زیبایی و سلامت مو در عزت نفس و روابط اجتماعی ما بسیار تاثیرگذار است. مو نیز همانند هر بخش دیگری از بدن، گاهی اوقات می‌تواند دچار معضلاتی شود و فرد را درگیر کند. این درگیری هم می‌تواند زیبایی مو را تحت تاثیر قرار دهد و هم بر روی سلامت آن تاثیرگذار باشد. بیماری‌های مو گاهی اوقات فقط تارهای مو و گاهی اوقات علاوه بر تارهای مو، پوست سر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند. این بیماری‌ها تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند عوامل محیطی، رژیم غذایی اشتباه و اختلالات هورمونی می‌توانند ایجاد شوند.

در این مطلب سعی داریم تا اطلاعاتی در زمینه‌ی بیماری های مو در اختیارتان قرار دهیم و با انواع این بیماری‌ها، روش‌های پیشگیری و راهکارهای درمانی آن ها بیشتر آشنا شویم.

 

ریزش مو
اگر دقت کرده باشید همیشه هنگام شانه کردن موها و یا شستن موهایتان در حمام با ریزش تعدادی تار مو مواجه شده‌اید. اما آیا این به این معناست که شما از ریزش مو رنج می‌برید؟
هر فرد بالغ به طور متوسط حدود ۱۰۰ هزار تار مو در روی سر خود دارد. پس ریزش کمتر از ۱۰۰ تار مو در طی یک روز ریزشی نامحسوس بوده و نیازی به نگرانی ندارد. اما زمانی که میزان این ریزش از حد نرمال بیشتر شود، بایستی به فکر راه چاره یا درمان بود. مسلما نمی‌توان تعداد تارهای ریخته شده در طی یک روز را شمرد تا بررسی کرد که بیش از حد نرمال هست یا خیر؛ اما مسلما پس از مدتی با کم پشت شدن موهایتان نگرانی سراغتان می‌آید و متوجه می‌شوید که دچار ریزش مو شده‌اید.

بیماری مو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد شود؛ از جمله ژنتیک، اختلالات هورمونی، رژیم غذایی، استرس، بارداری، اختلال در عملکرد غده تیرویید و …
با رعایت نکاتی از جمله رژیم غذایی غنی از ویتامین و آهن و همچنین مراقبت‌های روزانه از مو می‌توان از ریزش مو پیشگیری کرد. اما با پیشرفت تکنولوژی، روش‌های جدیدی برای درمان ریزش مو و همچنین تسریع رشد مجدد مو وارد دنیا شده‌اند؛ از جمله مزوتراپی، prp, کربوکسی تراپی، جراحی کاشت مو و … که با توجه به علت ریزش مو در بیمار، بهترین راهکار توسط پزشک انتخاب می‌شود.

بیماری های مو

موخوره
در موخوره یا تریکوپتیلوزیس قسمت انتهایی ساقه مو شکاف خورده و مو را به دو یا چند شاخه‌ی نازک‌تر تبدیل می‌کند. اکثر زنان حداقل یک بار موخوره را در زندگی خود تجربه کرده‌اند و می‌دانند این مسئله به ظاهر کوچک، تا چه حد می‌تواند آزاردهنده باشد.
عوامل بسیاری در ایجاد این بیماری مو تاثیر گذارند؛ از جمله رژیم غذایی عاری از ویتامین‌ها و سبک غلط در مراقبت از مو. کمبود اسیدآمینه‌های متیونین و سیستئین نیز سبب شکننده شدن بافت مو می‌شوند.

موخوره باعث کاهش زیبایی مو می‌شود. به طوری که مو خشک به نظر رسیده و همچنین درخشندگی خود را از دست می‌دهد. علاوه بر آن، پیشرفت موخوره سبب نازک شدن تارهای مو شده و گره خودن آنها را به دنبال دارد و ممکن است در هنگام شانه کردن موهایتان با ریزش تارهای موی بیشتری مواجه شوید.
تنها راه درمان موخوره کوتاه کردن انتهای شاخه‌های مو است؛ اما می‌توان با انجام روش‌هایی از بروز دوباره آن جلوگیری کرد. از جمله: رژیم غذایی غنی از ویتامین، عدم استفاده از ابزارهای حرارتی مو به صورت مداوم، استفاده از نرم‌کننده‌ها و روغن‌های مناسب برای انتهای ساقه مو.

 

بیماری های مو

شوره سر
شوره به ریزش پوسته های نازک و مرده روی سطح سر گفته می‌شود که گاهی اوقات با خارش نیز همراه است. شوره سر برای افراد درگیر این معظل ناخوشایند بوده و سبب کاهش عزت نفس آنها می‌شود. آب و هوا، استرس و میزان چربی پوست می‌تواند بر ایجاد شوره سر تاثیرگذار باشد. شوره در دو شکل خشک و یا چرب در افراد ایجاد می‌شود. شوره خشک معمولا به پوست سر نمی‌چسبد و حالت پودری دارد و روی لباس فرد به چشم می‌خورد. در حالی که شوره چرب، پوسته درشت‌تری است که به صورت به هم چسبیده روی سطح پوست سر به چشم می‌خورد.

شوره سر می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود؛ از روش‌های مراقبتی اشتباه در مو گرفته تا ایجاد قارچ! بنابراین برای پیدا کردن بهترین راهکار درمانی برای شوره، در وهله اول بایستی دلیل بروز این معضل را کشف کرد.

 

ریزش مو سکه‌ای

این بیماری مو یک بیماری خودایمنی است که طی آن گلبول‌های سفید، فولیکول های مو را مورد حمله قرار می دهند. این نوع از ریزش مو می‌تواند در ناحیه سر، صورت و یا سایر قسمت‌های بدن ایجاد شود.
ریزش موی سکه‌ای معمولا به صورت ناگهاتی اتفاق می‌افتد و در اغلب موارد موها به صورت تکه‌های کوچکی در اندازه یک سکه می‌ریزند.
علت اصلی بروز این بیماری مو همانند بسیاری از بیماری‌های خودایمنی ناشناخته است؛ اما در اکثر موارد با پیگیری به موقع قابل درمان است.

بیماری های مو

مروارید مو
در این بیماری، مو در یک یا چند نقطه از بدن متورم شده و به حالت گوله گوله در می‌آید و دچار ضعف و شکنندگی می‌شود. استفاده بیش از حد از ابزارهای حرارتی، کمبود ویتامین و استرس در ایجاد این بیماری مو بسیار تاثیرگذار است.
برای درمان مروارید مو روش‌های بسیاری وجود دارد؛ اما پیش از استفاده از هر نوع راهکار درمانی با پزشک خود مشورت کنید تا پیش از هر چیز، علت ایجاد بیماری را بیابید.

امروزه علاوه بر مصرف داروهای مختلف، راهکارهای متفاوت و موثری در جهت درمان بیماری‌های مو وجود دارد؛ از جمله روش‌های ترمیمی کم تهاجم مثل مزوتراپی و prp و همچنین روش‌های موثرتری مثل جراحی کاشت مو. به طور کلی، بیماری های مو ارتباط مستقیم با رژیم غذایی، هورمون‌ها، استرس و سبک‌های مراقبتی از مو دارند و با رعایت اصولی هر یک از این موارد می‌توان احتمال بروز این بیماری‌ها را به حداقل رساند.

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)