درمان خال و ضایعات پوستی

اشتراک گذاری

ضایعات پوستی می توانند شامل خال، زگیل، کلوئید ها و … باشند. اکثر ضایعات پوستی، بی ضرر هستند، اما اگر سرطانی باشند و یا باعث ایجاد مشکلات مهمی در بدن شوند، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که به فکر برداشتن آن ها باشید.

همچنین در برخی موارد ممکن است وجود ضایعه پوستی باعث آزار شما شود و یا از ظاهر آن نیز خوشتان نیاید. در این موارد نیز می توانید با مشورت با پزشک، راهکار های برداشتن آن را بررسی کنید.


انواع ضایعات پوستی
ضایعات پوستی، مناطقی از پوست هستند که به طور غیر طبیعی در حال رشد هستند و یا با پوست طبیعی اطراف خود متفاوت به نظر می رسند. انواع ضایعات پوستی خوش خیم (غیر سرطانی) عبارتند از:
• خال: خال های کوچک و تیره رنگ روی پوست شما که بیشتر در دوران کودکی ظاهر می شوند
• درماتوفیبروما: ضایعات سفت و برجسته که می تواند قهوه ای، بنفش و یا قرمز رنگ باشد و ممکن است پس از نیش حشره یا آسیب جزئی ایجاد شوند.
• کراتوز اکتینیک: لکه‌های پوسته‌دار و خشن پوست که در نواحی در معرض نور خورشید ایجاد می‌شوند.
• کراتوز سبورئیک: ضایعات برآمده خاکستری، سیاه یا قهوه ای که ممکن است در بدن و یا پوست سر ظاهر شوند و با افزایش سن بیشتر شایع می شوند.
• کراتوآکانتوما: ضایعاتی که به سرعت در حال رشد هستند و به طور معمول در مناطقی از پوست که در معرض نور خورشید هستند، به خصوص در ناحیه صورت ایجاد می شوند.
• گرانولوم پیوژنیک: گره های کوچک و قرمز روشن که اغلب پس از آسیب ایجاد می شوند، به راحتی خونریزی می کنند و اغلب برداشته می شوند.
• کیست سباسه: توده های گردی که می توانند عفونی شوند و اندازه آنها از چند میلی متر تا چند سانتی متر متغیر است.
• زگیل: توده های کوچک و خشن ناشی از عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

ضایعات پوستی چگونه برداشته می شوند؟

ضایعات پوستی را می توان با جراحی برداشت، منجمد کرد، با کرم های مخصوص درمان کرد یا با استفاده از گرما، لیزر یا نور درمانی از بین برد.

درمانی که به شما پیشنهاد می شود به نوع ضایعه پوستی و محل قرارگیری آن در بدن شما بستگی دارد. پزشک عمومی یا متخصص پوست به شما اطلاع می دهد که کدام روش برای شما بهترین تاثیر راه به همراه خواهد داشت.

توجه کنید که اگر متوجه تغییرات جدیدی در پوست خود شدید، به خصوص اگر تغییر در اندازه، شکل یا رنگ خال باشد، مهم است که به پزشک عمومی خود مراجعه کنید.

در ادامه به بررسی تعدادی از تکنیک های حذف ضایعات پوستی می پردازیم:
اکسیزیون کامل (بیوپسی اکسیزیون)
این روش استاندارد برای برداشتن ضایعه پوستی در جایی است که احتمال سرطانی بودن آن وجود دارد. در این روش کل ضایعه پوستی بریده و برداشته می شود. این روش معمولا تحت بی حسی موضعی برای جلوگیری از هر گونه دردی انجام می شود.

برداشتن جزئی (بیوپسی اصلاح)
برداشتن نسبی که برای کراتوزهای سبورئیک استفاده می شود، تکنیکی برای تراشیدن ضایعات بیرون زده از پوست شما است. در این روش پزشک پایه ضایعه پوستی را برش می دهد، بنابراین پس از برداشتن ضایعه، ناحیه تحت درمان با پوست اطراف همسطح است.

عملیات حرارتی (کوتر الکتریکی)
پزشک شما یک سیم پیچ گرم شده را روی پایه ضایعه پوستی اعمال می کند تا آن را از بین ببرد. از الکتروکوتر می توان برای از بین بردن لکه های پوستی استفاده کرد.

همچنین ممکن است پس از انواع دیگر درمان، برای جلوگیری از خونریزی از این روش استفاده کنید.

کرم و ژل
پزشگ ممکن است برای از بین بردن زگیل یا کراتوز اکتینیک، یک کرم یا ژل رفع ضایعات پوستی حاوی داروهایی مانند ایمی‌کیمود، اسید سالیسیلیک، ۵-فلوراوراسیل یا دیکلوفناک تجویز کند. معمولاً باید کرم یا ژل را روزانه به مدت چند هفته استفاده کنید.

انجماد (کرایوتراپی)
منجمد کردن ضایعات پوستی با نیتروژن مایع می تواند برای کراتوزهای اکتینیک و سبورئیک و زگیل ها استفاده شود. پزشک شما با استفاده از پنبه و یا اسپری، نیتروژن مایع را به مدت حدود ۱۰ ثانیه به ناحیه مورد نظر اعمال می کند.

پس از درمان یک تاول تشکیل می شود، خشک می شود و پوسته ای تشکیل می شود که یک تا دو هفته بعد (گاهی اوقات طولانی تر) خواهد افتاد.

اسکوپ دور کردن (کورتاژ)
از این روش می توان برای زگیل، گرانولوم پیوژنیک، کراتوز اکتینیک و کراتوز سبورئیک استفاده کرد. پزشک شما از یک قاشق کورت برای از بین بردن آرام ضایعه پوستی استفاده می کند. این روش ممکن است در تلفیق با الکتروکوتر (درمان حرارتی) انجام گردد.

لیزر درمانی
اگر زگیل، درماتوفیبروما یا پچ کراتوز اکتینیک روی لب خود دارید، پزشک به احتمال زیاد انجام این روش را به شما توصیه می کند.

درمان فوتودینامیک (PDT)
این تکنیک از نور برای فعال کردن ماده شیمیایی اعمال شده روی ضایعه پوستی استفاده می کند که آن را از بین می برد. در صورت داشتن کراتوز اکتینیک، پزشک ممکن است این روش را توصیه کند.


مراقبت های پس از برداشتن ضایعات پوستی
پس از برداشتن ضایعه پوستی، پزشک توصیه های خاصی در رابطه با نوع روشی که انجام داده اید به شما خواهد داد. همچنین ممکن است از شما بخواهند:
• از لمس یا خاراندن ناحیه آسیب دیده خودداری کنید، به خصوص اگر بخیه زده اید.

• زخم را به مدت ۴۸ ساعت یا تا زمانی که پانسمان ها برداشته شوند خشک نگه دارید، سپس هر روز به آرامی ناحیه درمان را تمیز کنید.

• از برداشتن دلمه هایی که به وجود می آیند یا انجام هر کاری که به طور تصادفی آنها را خارج کند خودداری کنید.
• ناحیه تحت درمان بیشتر مستعد آفتاب سوختگی خواهد بود و برای محافظت از آن باید از کرم ضد آفتاب استفاده شود.

عوارض جانبی برداشتن ضایعات پوستی

عوارض جانبی ناخواسته هستند اما اغلب اثرات موقتی هستند که ممکن است پس از درمان داشته باشید. به طور کلی عوارض جانبی به نوع درمانی که داشته اید بستگی دارد، اما معمولاً درد، التهاب و تورم با احتمال بیشتری ایجاد می شوند.

زخم شما ممکن است، هنگامی که اثر داروهای بیهوشی از بین می رود، حساس و دردناک باشد. در این زمان می توانید از مسکن های بدون نسخه استفاده کنید.

عفونت نیز می تواند پس از بسیاری از روش های حذف ضایعات پوستی ایجاد شود. ناحیه آسیب دیده ممکن است به طور فزاینده ای دردناک، قرمز یا دردناک شود و ممکن است ترشح (چرکی) داشته باشید. اگر این اتفاق افتاد با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

به طور کلی حذف ضایعات پوستی همانند هر اقدام درمانی و زیبایی دیگری، بایستی در مراکز معتبر و زیر نظر پزشک متخصص انجام گیرد.

در این صورت احتمال هر نوع عارضه جانبی به حداقل خود می رسد. همچنین با مشاوره تخصصی بهترین روش حذف ضایعه پوستی برای شما انتخاب خواهد شد.

جهت مشاوره رایگان فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

    نام و نام خانوادگی:

    شماره تماس:

    زمینه مشاوره:

    اگر این مقاله را دوست داشتید، با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    Call Now Buttonتماس سریع (لمس کنید)